Hej!

Jag fick nyligen nerlagt kabelrör för bredband, ska bli fiberinstallation. När gräventreprenören kom till skott gick själva grävmomentet ganska fort och jag var själv inte hemma när det skedde.
Haken är att min trädgård ser ut som skunk nu efteråt och jag undrar så smått vad grävaren höll på med. Vill gärna ha lite synpunkter på om det här jobbet är vettigt (fackmannamässigt) gjort eller om det är ovanligt klumpigt.

Bifogar några bilder. Ser att filnamnen inte syns men de ligger i samma ordning som i texten. Om de ser lite konstiga ut är det för att jag beskurit och i något fall retuscherat bort detaljer som inte har med det här att göra. Vill inte röja mig i onödan.

Bilden "Väg" visar grävningen utanför min tomt. Ett ca 40 cm brett jordsår i en gräsyta. Helt OK enligt min mening, ungefär vad jag väntade mig och trodde det skulle vara efter att ha kollat på liknande arbeten på nätet.
Bilderna "Slänt" visar motsvarande jordsår i vad som tidigare var en grässlänt.
Gräsmattan är nästan helt bortsliten på en ca 10 kvm stor yta, nästan två meter bred.
För att vara rättvis är (var) det en relativt brant, lätt skålformad slänt - men det här begriper jag bara inte. Ser ut som om grävningen oscillerat i sidled.
Bilden "Gräsyta" visar ytan ovanför slänten. Verkar också onödigt hårdhänt, såret verkar ungefär meterbrett. I bildens ovankant syns några konstiga hack i gräsytan som grävaren åstadkom - i min mening totalt omotiverat.
 
  • Väg_edit-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsyta_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
nog är det som det brukar se ut. snabbt upp och snabb ifyllning.
hade du krävt mer hade du fått mera
 
Du får hyra en grävmaskin nästa gång så får du som du vill.

Kratta till det om det behövs och på med lite gräsfrö. Eller vänta nånn månad så löser det sej själv på naturlig väg.
 
Längs vägen gick de säkert med maskinen på asfalten, sen brukar det vara lite hårdare yta där än i en trädgård, speciellt såhär års när gräsmattorna är lite vattensjuka efter snösmältningen så spår efter maskin är oundvikliga.
 
  • Gilla
KattJansson
  • Laddar…
Känns inte bra för dom ska in i och göra samma sak i min trädgård...
 
Det var något liknande som de använde i vårt trädgård när de la fiber. En max 5cm bred remsa med jord där ducten var nerlagd var det enda spåret som fanns. Att gå in med en riktigt grävmaskin för att stoppa ner en liten slan i jorden känns som ganska mycket overkill.
 
En fundering, vad är syftet med frågeställningen?
Beroende av förutsättningarna kan det bli mera eller mindre påverkan utifrån markförhållanden, dvs finns mycket sten i marken som måste flyttas?
Vilken typ av maskin man använder, vilket nu i efterhand är av sekundär betydelse, är beroende av fiberägaren och entreprenören i området där man ska gräva. Villaområde eller landsbygd blir oftast olika maskinval, men även markförhållanden. Vissa entreprenörer handgräver även i villa områden.
Som svar, japp de kan se ut på detta sättet.
 
Nu framgår det ju inte vad avtalet säger om hur mycket entreprenören skall återställa och när. Det där kan ju vara "direkt efter igenfyllning" och de kanske kommer tillbaka och krattar till och rentav lägger på matjord? (Fast ofta är väl avtalet skrivet så att det är fastighetsägaren som får stå för återställningen, för att hålla kostnaden nere.)

Svensk Infrastruktur handgrävde på vår tomt (billiga inhyrda balter) för att kunna max ROT-avdraget (gräver man med maskin går det inte att få nån ROT eftersom den stora kostnaden är för maskinen). Det handlar om att vissa bolag siktar på att minimera sin egen kostnad (då maskingräver man), medans andra tänker steget längre och försöker minimera kostnaden för kunden (eller snarare få staten att betala så stor del av kakan som möjligt).
 
Det såg ut ungefär så där efter att de grävt för fiber på vår tomt.

Men jag löste det med några säckar blomjord och lite gräsfrön. Efter det att gräset börjat växa så syns det inte längre var de har grävt.
 
Kommenterar nedan:

Nerre skrev:
Nu framgår det ju inte vad avtalet säger om hur mycket entreprenören skall återställa och när. Det där kan ju vara "direkt efter igenfyllning" och de kanske kommer tillbaka och krattar till och rentav lägger på matjord? (Fast ofta är väl avtalet skrivet så att det är fastighetsägaren som får stå för återställningen, för att hålla kostnaden nere.)

Purrfect: Hej, bra att du ställde frågan så där. I avtalet står "grovåterställning av tomtmark". Någon som vet vad det brukar betyda?


Svensk Infrastruktur handgrävde på vår tomt (billiga inhyrda balter) för att kunna max ROT-avdraget (gräver man med maskin går det inte att få nån ROT eftersom den stora kostnaden är för maskinen). Det handlar om att vissa bolag siktar på att minimera sin egen kostnad (då maskingräver man), medans andra tänker steget längre och försöker minimera kostnaden för kunden (eller snarare få staten att betala så stor del av kakan som möjligt).
 
Grovåterställning är väl just det du fått. De har fyllt igen och plattat till så gott det går.

Sen kan det såklart diskuteras om de har kört sönder onödigt mycket eller kört med för stor maskin, men det är nog lite väl mycket hårklyverier.
 
Här körde akea för Skanova med en liten liten kedjegrävaresom var matad för hand och inte självgående. 5cm brett spår i gräset. De kom och toppdressade 2 ggr efterhand som marken satte sig. Jordraket under känsliga partier som stensättningar. Trevliga hjälpsamma killar.

Fast återställandet var förstås en av de saker vi tittade på när vi valde vilken leverantör vi skulle pusha för i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.