Hej!

Har nu fått tag på en gammal karta om vart tomtgränserna går, men vet inte riktigt vad som är utmärkt som svarta fläckar lite här och där, kan det vara utsatta markeringar? Vill gärna hitta dessa så jag vet exakt varat gränsen går men har hittils inte lyckats hitta dem.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka svarta fläckar menar du?
Det jag direkt kan se är att det står "rn" vid flera av gränsens brytpunkter. "rn" är förkortning för "råsten", dvs en ofta spetsig sten som sticker upp. Och längs vägen uppe till vänster verkar det vara en mur.
 
Tänker på de svarta prickar som befinner sig på olika ställen vid gränslinjerna och andra linjer. De platser jag är mest intresserad av är nedre vänstra samt högra hörnet. Nere till vänster ser det ut som en strålkastare? Ser du några rs markeringar vid de punkterna? Ser dom inte själv ifall de finns där.
Det är ju även en utvikande spets nere till höger men den finna inte med på någon modern karta jag sett heller på mina gränser.
 
Redigerat:
Aha, nej det nere till vänster som ser ut som en strålkastare (tre streck) visar bara i vilka riktningar (som inte är direkt i en tomtgräns) man mätt avstånd - följer du streckens förlängning kommer du till ett avståndsmått, och på andra sidan avståndsmåttet finns slutmålet för avståndet (som regel en annan gränspunkt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.