Förhoppningsvis börjar jag konverteringen till FTX i vårt gamla hus under våren.
Följande är förutsättningarna:
Tegelhus från 1944 i Skåne 120m2 fördelade på 1,5 plan
Frånluftskanalisation är ordnat i samband med att en frånluftsvärmepump gjorde studiebesök i huset en kort tid strax efter inflyttning.
Ett nyare begagnat Heru 75s förvaras på kallvinden i väntan på ibruktagande.

Jag avser exkludera källaren från den ventilerade volymen, då jag hellre kör avfuktare där och håller värmen relativt låg. En frånluftskanal är dragen dit, men det är minst sagt krångligt att komplettera med tilluft.

Jag är angelägen om att anläggningen är tyst.

Följande förutsättningar har jag kommit fram till:
Uppe
Sovrum 1 T 9l/s / 33m3/h
Sovrum 2 T 9l/s / 33m3/h
Sovrum 3 T 9l/s / 33m3/h
Trapphall F 10l/s / 36m3/h
Toa/dusch F 13l/s / 47m3/h

Nere
Vardagsrum T 2 x 8l/s / 29m3/h
Kök F(ovan kamin) 11l/s / 40m3/h
Badrum F 11l/s / 40m3/h


Initialt söker jag svar på några funderingar:
- Jag avser ha flexdämpare vid donen. Enligt beräkningarna räcker det med 100mm don. Bör jag ändå välja 125?
- Vad bör jag ha i åtanke rörande rensbarhet? Något särskilt att tänka på när man har flexdämpare?
- Hur fästs kanalerna på vinden. Det ligger råspont på det illa isolerade bjälklaget?
- Om man i det längsta vill undvika takhuvar och har en tegelgavel mot norr till förfogande, hur skulle du ha utformat till- och avluft? Estetiken värderas högt liksom ljud.
- Gällande ljuddämpare på uteluft och avluft, räcker det med 600 mm?
 
Redigerat:
Jag valde 125mm som minsta kanalisering, för att få så låg lufthastighet som möjligt över don för att minimera potentiella ljudproblem.

Betänk att det kan vara svårt att rengöra kanalerna genom flexdämpare., dom kan skadas lätt om man viskar igenom dem. Bygg så att man kan demontera eller så sätter du in rensluckor på bra platser. Dom kostar inte många korvören och är inte svåra att klippa in.

Jag valde att montera flexdämpare mellan aggregat och kanalerna för att slippa en stum montering, allt för att minimera att stomljud transporteras från aggregatet till kanalerna. Man kan välja en s.k "drasut" att ansluta med oxå

Ett combidon för av och uteluft på norrvägg funkar utmärkt. En sydvägg däremot skulle kunna ge en väldigt varm tilluft på sommaren, värt att tänka på. Att hålsåga i tegel är en lätt match, hyr en 180mm hålsåg på en bra butik. Om du har gott om utrymme så separerar du hålen och sätter vanliga uteluftspjäll och spar in pengar på det dyra combidonet.

Jag satte 1200mm flexdämpare på av och uteluften, helt i onödan kan jag säga, för det är helt ljudlöst ute vid av och uteluft!

Jag har ett Heru 100 s ec som går på halvfart ungefär.
 
Kanske har jag överdrivit min installation, men resultatet är att min anläggning är knäpptyst och nästan helt omöjlig att höra. Med pall och örat mot ett tilluftdon så kan man höra ett visst luftljud. Det som hörs mest är faktiskt drivmotorn till den roterande värmeväxlaren. Aggregatet står på kallvind över badrummet och där inne kan man höra växlarmotorn om man står direkt under aggregatet och huset i övrigt är knäpptyst.
 
Tack för värdefull input Ropia!
Vilka tilluftsdon valde du för takmontage?
Hur höga flöden har du som mest över ett don?
 
Frånluftsdonet i köket har jag fundering gällande placeringen.
Hur nära spisen/spishällen & ugn tänker du placera donet?
Planritningar underlättar.

Frånluft bad/dusch bör vara över det område där duschen är, för att minska ångan i resten av badrummet.

Till-/frånluftsdonen bör placeras diagonalt mot rummets överluft.
 
Demmpa skrev:
Frånluftsdonet i köket har jag fundering gällande placeringen.
Hur nära spisen/spishällen & ugn tänker du placera donet?
Planritningar underlättar.

Frånluft bad/dusch bör vara över det område där duschen är, för att minska ångan i resten av badrummet.

Till-/frånluftsdonen bör placeras diagonalt mot rummets överluft.
I köket sitter det på motstående vägg gentemot spisen (ca 3 meter) Till ugnarna är det ca 4 meter (de sitter på en annan vägg). Däremot är det placerat rakt ovanför kaminen i syfte att bidra till fördelningen av varmluften när vi eldar.


Tanken slog mig att möjligen kunna spara några kronor på installationsmaterialet, då jag her eget företag. Lönar det sig att vända sig till någon grossist istället för Soliduct o co?
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
Hur gjorde du med dom gamla självdrags kanalerna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.