Hej

Förgående ägare av vårat hus lät lägga in ett Nivellgolv på bottenplan i slutet av 2013.

Idag har golvet gått upp på två ställen vid matplatsen och det har blivit en glipa mellan två av brädorna.

Jag bifogar bilder på skadorna nedan. Är det möjligt att se på dessa bilder vad som kan vara fel? Svärfar gissade på dålig sågning. Jag är rädd för att golvet ligger för tight.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild visar den ena skadan. Här har golvet gått upp mest.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild visar skada nummer två. Här har golvet bara gått upp lite.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild visar en springa på motsatt sida av plankan med skada nummer två.

Med tanke på att golvet kostade ca 140 tkr vore det trevligt med en längre livslängd. Förgående ägare lade själv parkett på hela övervåningen runt 2011 som är helt felfri så det borde inte vara att huset rört sig ivf.

Tacksam för all hjälp vi kan få.
Johan
 
Jag passade även på att skruva bort en golvlist mellan matplats och ett annat rum för att se hur där ser ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser rätt trångt ut men går inte ihop ivf

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är svårt att se om golvet tar i väggen eller går under. Har inte tagit bort vägglisten då jag är rädd att tapeten åker med.
 
Redigerat:
Skulle nog säga att det där är ett dåligt lagt laminatgolv och skadorna på golvet behöver inte ha något att göra med att nivell golvet under är felaktigt monterat.
Laminatgolv har en förmåga att resa sig, primärt i skarvar, om det utsätts för väta vid tex skurning men det kan ju lika gärna vara tillskjutande fukt underifrån (Om än mindre troligt). Du säger att det är vid matplatsen så det kan ju vara att man spillt något - Kanske mer än en gång?

Ligger det för tajt mot väggar så brukar det vanligaste fenomenet var att golvet "växer" på sommaren när fuktigheten ökar och då bullar golvet upp. Låter man det hållas för länge så följs det av skador på skarvarna och golvet måste bytas. Generellt är laminat känsligare när det ligger an mot väggar än golv typ Parkett då skarvarna är konstruerade på ett helt annat sätt och kärnan är av ett mjukare material likt MDF och såldes ger skarvarna upp efter ett tag och golvet är förstört.

Man sågar inte kortskarvarna så svärfar har tyvärr fel.

För att klargöra så det svarta golv vi ser på bilderna är inte ett Nivellgolv om det rådde tveksamheter om det. Har ni Nivellgolv så ligger det således under ert befintliga svarta golv och är en lösning för att räta skeva golv, ventilera betongplattor, höja befintliga golv, radon ventilation och så vidare.
Helt enkelt en konstruktion på plastskruvar mot plattan följ av reglar i antingen plast eller trä och slutligen golvspån, med eller utan isolering under. Mer info finns här.

Bara att riva laminatgolvet och lägga in ett nytt - Det är definitivt inte det som kostat 140.000... När väl golvet är ute inspekterar ni golvspånet som utgör nivell golvet efter ojämnheter och/eller missfärgningar från fukt.

Min gissning är dock att det bara är laminat golvet som kastat in handduken och gjort sitt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Billigt laminatgolv har en tendens till att bli så där, särskilt om man svabbat med väldigt mycket vatten och inte torkat av inom rimlig tid.
 
Tack för svaren. Den kunskap och hjälpsamhet som finns här helt otrolig!

Det var skönt att höra att det var laminatgolv över och att det troligen inte ligger för tight eftersom jag hört att det kan skada väggarna. Jag funderar dock på mellanrummet i bild tre på ca 2mm, skulle ett sådant kunna uppstå efter en vattenskada?

Om golvet fortfarande går att få tag på nu efter ca två år, kan det gå att endast laga de skadade bitarna? Från väggen är skadorna ca 8-9, relativt korta, vändor in. Blir lite lättare att bygga om den delen än att göra om ca 80 kvm golv.
 
H
Bild 3 skulle jag vilja ha till att sponten inte är ihopslagen ordentligt.
 
Du får riva ut hela golvet, det blir inte bra o försöka byta ut det trasiga, gör om gör rätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Är skarvarna inte limmade så brukar det ju gå att plocka upp golvet och då kanske ni kan flytta de mest skadade delarna till ett ställe där de inte är så framträdande, längs en vägg eller så.
 
Vi köpte ett svart träfärgat laminatgolv på b-hus (inte bara de som sålde modellen) och det tog inte lång tid innan skarvarna började bli fula.. Och de betedde sig som ditt ..fast värre och i större omfång.. Jätteirriterande. Tyvärr hade vi inte kvittot kvar, men hade velat reklamera hela golvet! :(

Vi har köpt golv (billigare laminat än denna) som hållt fasiken så mycket bättre! Så man kan heller inte dra alla "billiga laminatgolv" över samma kant.. den billigare modellen (köpt på samma ställe) håller än..(nu har vi flyttat, men de var felfria när vi flyttade :) )
 
Tack för tipsen. Fick veta idag att det är Ikeas klick-laminatgolv. Ser ut om en modell som finns kvar så jag ska försöka köpa några nya för att se vad som kan göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.