C
Thomas_Blekinge skrev:
Det har du rätt i. Mden jag är skadad av labb-verksamhet så jag gillar att titta på ström och spänning, gärna på stadiga mätare.
Om det är en imponator du är ute efter så skulle jag köpa några gamla feta sekelskiftesmätare på eBay och limma fast visarna på något respektingivande som t.ex. 1,5 kV 620 A eller nåt sånt. Komplettera med en dold högtalare som spelar upp nätbrum.

mpUUsSZWuXGAYK6Ov0ayTzQ.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats_Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vet du vilket fabrikat det är på invertern? samtliga av de vi använder oss har något interface för att få ut samtliga mätvärden, det känns lättare att gå den vägen och visa datan på en platta sen..

//J
 
Casca skrev:
Vet du vilket fabrikat det är på invertern? samtliga av de vi använder oss har något interface för att få ut samtliga mätvärden, det känns lättare att gå den vägen och visa datan på en platta sen..

//J
Tack! Tyvärr är jag så gammaldags att jag vill se äkta data på riktiga mätare, paddan är ju bara till kvinnor!
 
tommib
Inte för att det hjälper dig men du kan ju alltid plocka ut data ur din inverter och köra ut den via en mikrokontroller till ett gäng segment-LED. Men jag gissar att du inte vill ha det så.
 
Föreslår att du kolla på mouser.se , de har analoga panelmätare från simpson. Men det är ju inte speciellt billigt
 
Nu har jag beställt. Ett spännande projekt! Tack för hjälpen!
 
C
Av ren nyfikenhet - hur löste du det med mätomvandlingen? Shunt för strömmätningen och serieresistor för spänningsmätningen? Eller hittade du instrument som kan direktdrivas (vilket känns lite vanskligt)?
 
Det finns instrument som mäter 10 A dc direkt. Och såna som tar upp till 1000 V utan spänningsdelare.
Jag skulle ha kunnat löst det med shunt och spänningsdelare men ville ha så få komponenter som möjligt. Kanske jag ångrar mig. Jag ska lägga ut nån bild när det är klart.
Varför tror du att det är vanskligt?
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Varför tror du att det är vanskligt?
Jag tänkte på att man förmodligen vill hålla både den typen av spänningar och strömmar borta från en "kontrollpanel". Dels av praktiska skäl - man vill ju kunna placera panelen på lämpligt ställe, vilket inte nödvändigtvis är precis där matningen går fram. Dels av uppenbara säkerhetsskäl.

Jag utgår från att alla mätare som man ser på bilder från kontrollpaneler i t.ex. ett kraftverk matas av någon sorts system med lågnivåsignaler. Och då kan man väl anta att det finns någon sorts standard för detta? I katalogen som länkades finns är ju vissa mätare "scale only" 0 - 50 mV, 0 - 100 mV (A-mätare) eller 0 - 1 mA (V-mätare), även om jag misstänker att i "proffssammanhang" så använder man något mer sofistikerat för att kunna få rätt mätvärden på långa avstånd.
 
  • Gilla
pr95 och 2 till
  • Laddar…
Du har helt rätt, att kontrollpaneler oftast får endast fjärrsignaler, 0-20 mA är t ex en standard. Då kan samma vridspoleinstrument eller digitalinstrument användas för alla möjliga signaler, med olika visatavlor. Det fungerar faktisk även på långa distanser för strömvärdet (0...20 mA) blir tryckt in i signalledningen oavsett spänningsfall. Vid långa distanser kan dock inducerade störningar uppträda och därför är signalledningen ofta tvinnad och skärmad. Men upp till dessa värden som jag hanterar är det lika möjligt att köra direkt.
Nu är det så att solarelektrikern installerar ett DC-skåp innehållande brytare och säkringar på DC-sidan. Jag kommer att komplettera skåpet med analoga mätare för U och I. Ström och spänning finns där alltså ändå. Och det sitter i källaren. Ingen risk att mätarna hamnar bredvid spisen!
 
Överspänningsskydd på DC sidan rekommenderas. (rent allmänt, inte för mätarnas skull)
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Jag kommer att komplettera skåpet med analoga mätare för U och I. Ström och spänning finns där alltså ändå. Och det sitter i källaren. Ingen risk att mätarna hamnar bredvid spisen!
Ah, jag började misstänka att det är så du tänkte placera mätarna. Fick först en helt annan bild framför mig när du skrev att du ville ha dem "på väggen" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.