Hej

Vår situation är som följer. 1 st hus med lån på 1.500.000, värde på huset ca 3.000.000. Vi funderar på att köpa ett annat hus för ca 2.500.000.

Till min fråga är det möjligt att ta ett lån på huset på säg 400.000 på det gamla huset för att kunna ha kontanta medel och ändå ha till kontantinsats på det nya huset, utan att behöva betala skatt ??


funderingar / Christer
 
Menar du att du vill slippa reavinstskatt? Den kommer du inte runt genom att bara ta ett större lån, du måste ju redovisa försäljningspris för ditt gamla hus (du får dra av försäljningskostnader t.ex. mäklararvode eller annonsering) och inköpspris för det nya till Skatteverket.

Det finns ett sätt att "höja inköpspriset" på det nya huset: om du gör värdehöjande åtgärder (=standardhöjning, exempelvis byta från tvåglas- till treglasfönster) så kan du få addera en del av den kostnaden till inköpspriset. Åtgärden måste utföras inom en viss tid (tror det är ett år?!) och det ska alltså vara fråga om en förhöjning av standarden, att måla om eller byta de gamla trägolven mot nya hjälper inte (däremot skulle du troligtvis få igenom byte av plastmatta->trägolv).

På samma sätt får du även "minska vinsten" på det gamla om du har gjort värdehöjande (=standardhöjande) åtgärder på det under de senaste fem åren och kan visa det genom ex. kvitton. Det kan bli åldersavdrag etc. så prata med skatteverket för att få det hela rätt.

Reglerna är rätt krångliga (hm, hoppas jag har hållt tungan rätt i mun nu när jag försökt förklara – annars får någon gärna rätta mig!). Ett gott råd är att prata med någon på skatteverket – det finns faktiskt många hjälpsamma handläggare där om man frågar på rätt sätt. Och får du en gnällpelle som verkar tycka att du minsann inte ska få göra några avdrag alls, någonsin, så tacka för dig, lägg på luren och ring upp igen – troligtvis blir du kopplad till någon annan, de sitter ju och svarar hela tiden :)
 
Tackar för svaret. Men iden var att köpa ett dyrare hus och på så sätt kunna slippa att betala reavinstskatt. Eftersom vi helst vill ta ut en del av husets värdeökning i kontanter tyckte vi det var en smart ide att låna upp en del till på det gamla huset.
:) Christer
 
Hur huset är belånat har ingen betydelse när du ska redovisa reavinsten. Som du skriver läser vi det som om du kommer att köpa ett billigare hus än du redan har.

Iofs är det nog vettigt att inte skjuta upp ev reavinstskatt eftersom det är en hel del politiskt prat om att höja reavinstbeskattningen. Vi får krasst räkna med att just reavinstbeskattningen kommer att höjas i framtiden och man skjuter i så fall upp ett belopp som kommer att få högre procentuell beskattning.
 
Det kan väl knappat vara så att den uppskjutna skatten kommer att höjas om reavinstbekattningen ändras. lagen i sverige gäller inte på saker som ha skett i ett tidigare skede. Alltså, jag har uppskjuten skatt med 80kkr skulle denna summa då ändras menar du? Jag säger knappast, den är fasställd till den punkt då försäljningen skedde och kan således inte ändras.

MVH Richard
 
Om vi skulle få en höjd reavinstbeskattning så är det nästan självklart att den kommer att drabba även "uppskjuten" skatt.


Se det som att det är inte en skatt som är uppskjuten, utan det är ditt uttag av vinst som är uppskjutet. Den dag du faktiskt tar ut vinsten så kommer den att beskattas enl. de regler som gäller då. Det handlar inte om retroaktiv beskattning, åtminstonde inte mer retroaktivt än det faktum att man blir beskattad för reavinst först när man säljer, man slipper skatt varje år som värdet ökar ( det har faktiskt funnits förslag om att ta ut reavinsskatt för den årliga ökningen av taxeringsvärdet).

Blir det tillräckligt stor opinion mot det så kommer man troligen med övergångsregler som skall lätta upp situationen under några år.
 
Du har ju inte ett uppskov på en skatt utan på en vinst. ;) Och med dagens skatteregler så motsvaras den uppskjutna vinsten av en viss skatt tex 80 000 som du skriver vilket borde innebära att du har en uppskjuten vinst på 400 000 (Skatt =30% på 2/3 av beloppet =20% = 80000). Om då skatten ändras så kommer du antagligen att få betala en anna skatt på den vinst =400 000 du har uppskjuten.

Tror då att MÅNGA kommer att välja att betala in den latenta skatten på den gamla skattesatsen om det ändras om det är möjligt. Vilket kan innebära att Många helt plötsligt ska lägga ut 100 000 - 500 000kr ytterligar på sina redan högt belånade hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.