I vårt gamla 1900-talshus så är det i dag självdrag som är ventilationlösning vilket innebär mycket vädrande och dålig luft i sovrum på morgonen.

Jag har nu fått tummen ur och ska göra något åt ventilationen.

Huset är på 220m2 i två plan (60m2 i källare men det är pannrum/förråd/hobbyrum). Det jag lyckats läsa mig fram till är att det verkar vara toaletter och kök som man installerar frånluft. Första tanken var att installera en kanalfläkt på toan uppe som går över tiden och en paxfläkt på toan nere som går vid behov. Räcker verkligen det för att få tillräckligt flöde? Jag har bra möjligheter att dra rör på vinden så tanken är om jag ska dra frånluftskanalerna till sovrummen på övervåningen när jag ändå håller på.

En annan fundering är vilka tilluftsventiler jag ska använda då jag eldar med ved och inte vill dra in eldlukten. Idag är det noll reglerad tilluft utan tilluft kommer från vädring och eventuella otätheter. Ser inte fram emot att borra hål i våra tjocka timmerväggar...
 
Du skall ej ha frånluft i sovrum. Sovrum skall ha tilluft
 
Absolut tilluft i sovrummen men min lekmannatanke är att jag kan ha ett frånluftsdon i sovrummen också för att få bra flöde på luften.

Skulle det vara bättre att ha frånluft i badrum och typ i övre hallen? Då sugs ju luften både från sovrummen som ansluter från hallen och dessutom från nedervåningen via trappen? Om hela huset ska frånluftsventileras via badrummet uppe (liten del nere via kanal i skorsten) så blir det ju ett jädra flöde ut där.
 
Frånluft i badrum och övre hall, överluft från sovrummen till hall ( spontant utan att se hur din planlösning ser ut)
 
Det kan ibland bli svårt att få till frånluften på övervåning då den får jobba mot självdraget oxå. Det kan sluta med att man får ett jäkla drag i spaltventiler i fönstren på nedervåningen medans spaltventiler i sovrum på övervåningen snarare blir frånluft, alternativt står luften i princip still, så jag förstår din tanke med frånluft i sovrum, men proffsen brukar avråda frånluft i sovrum och hänvisa till att sovrum skall ha tilluft
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är planlösningen på övervåningen. Jo det är lite därför jag tänker på att försöka få till bra flöde i sovrum. Idag är det ju övertryck på övervåningen så öppnar man ett fönster så måste "överflödet" ut innan det kommer in fräsch luft. Men med frånluft i övre hall kanske man kan styra flödet. Precis som du säger så är jag rädd att tilluft i sovrum blir frånluft.

Tack för svar förresten!
 
Om du har bra möjligheter att dra rör på vinden skulle jag överväga ett FTX-system med värmeåtervinning så du har mekanisk tilluft i sovrummen och mekanisk frånluft i badrum/toalett. Med ett sådant sparar du även lite energi vilket aldrig är fel :) Om du nu ska göra någonting alls mer än att sätta paxfläktar i befintliga frånluftkanaler och se till att du har tilluftsventiler i sovrummen
 
Klarar en liten kanalfläkt i ett badrum att fixa tillräcklig ventilation? Jag är tveksam.

Jag valde att istället konvertera utdragsfläkten i köket till en reglerbar utvändig takfläkt (som sitter på takhuven).
 
Vi har visserligen ett mycket mindre hus men för att få förstärkt självdrag utan att lägga ner några stora summor och kunna fixa det snabbt satte jag några gamla datafläktar jag hade liggande i varje pipa och kopplade till en vanlig 12v-nätadapter.

Att konvertera till mekanisk frånluft i tvättstuga och toalett med takfläkt eller kanalfläkt skulle kräva omdragning av kanaler eller ommurning av skorstenen eftersom de går upp i murstocken och mynnar bredvid pipan från pannan.

Ingen långsiktig lösning kanske men det gav bra inomhusklimat till kostnaden av några meter kabel, datafläktar och en begagnad 12v-nätadapter hade jag liggandes. Är väl inte så ekonomiskt eftersom när det blir kallt ute så är självdraget igång och högre än nödvändigt men det har tillsätt att det sker luftombyte. Skillnaden var natt och dag, speciellt när man duschat så torkar badrummet upp fortare och numera så luktar det inte i hallen om någon brummat på toaletten eftersom luften går från sovrummen->hallen->toaletten och ut (eller till badrummet och ut osv)!
 
Jo ftx är en tanke jag har men plånboken tycker inte lika nu när badrummen ska till att renoveras... Jag råkar ha några kanalfläktar liggandes och rör är ingen större kostnad, därav tanken att göra en tillsvidarelösning.

Jag har draget frånluftskanal till övre toan (självdrag) så installationen är inte så omfattande att montera dit en kanalfläkt och eventuellt en till stam ut till övre hall.

Den k125m jag har liggandes har ett flöde på ~60l/s det borde inte vara för litet!?
 
Jo en sådan är för liten för att täcka hela huset

För att beräkna hur mycket omsättning du utgår man från följande:

0,35 l per kvadratmeter och sekund ska minsta luftomsättningen vara i bostäder

Per badrum minimum 10l/s frånluft,
Sovrum minimum 4l/s per sovplats tilluft
(detta kan gör att du behöver mer luftomsättning än m2x0,35l/s

Sen ska du alltid ha lite undertryck i huset (extra viktigt om du har ett gammalt hus där det saknas ångspärr!, Däremot kan det bli lite lurigt om du har radon under grunden för då kan man behöva kolla på speciallösningar för att inte dra upp radongas ur grunden)

I ditt hus som är 220+60=280 m2 bör du alltså ha ett totalt frånluftsflöde på 98l/s och dessutom måste du se till att få minst ovanstående i badrum osv
 
Hmm ja, jag hittade precis beräkningstabellen och räknade på 220m2 vilket gav 77l/s. Ventilationskanalerna i murstocken sitter ju på annat ställe i huset så om kanalfläkten ger 60 kanske självdraget ger de sista 17? Önsketänkande möjligen... Jag har ju två k100m som ligger och skräpar också men går det ha en för varje våning? Isf skulle jag kunna sätta en nere i köket.

Huset är totalrenoverat -88 så ångspärr finns. Däremot är radon en sak att ta hänsyn till då mätningen vi gjorde visade på ett för högt resultat (har en separat tråd för detta). 2/3 är krypgrund och tanken var att en av k100m skulle få agera radonsug för att skapa undertryck i grunden. Således blir det tre separata system som sannolikt inte vill samverka med varandra :)
 
Vi har förutom takfläkten (114 l/s) jag beskrev i inlägg #8 en fuktstyrd 100 mm kanalfläkt (52 l/s) som sköter frånluften i badrum/gästtoalett. Det är en otrolig skillnad på flödet mellan de båda fläktarna. Även när takfläkten i normalfall går på reducerad hastighet (ingen matlagning pågår) är flödet betydligt bättre.
 
GoForIt skrev:
Vi har förutom takfläkten (114 l/s) jag beskrev i inlägg #8 en fuktstyrd 100 mm kanalfläkt (52 l/s) som sköter frånluften i badrum/gästtoalett. Det är en otrolig skillnad på flödet mellan de båda fläktarna. Även när takfläkten i normalfall går på reducerad hastighet (ingen matlagning pågår) är flödet betydligt bättre.
Är det ok att använda imkanalen som frånluft? Är det bara ftx som det är ajabaja? Isf skulle ju en takfläkt till den plus en kanalfläkt för frånluft i badrum uppe bli perfekt!
 
Det är väl en vanlig lösning.
Att man inte använder den till FTX handlar väl om att man inte vill få in matos i tilluften..
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.