Hej föresten!
Har nog läst varenda tråd och post här om möbelsnickeri för att hålla motivationen uppe samtidigt som garget börjat ta form.

Nu börjar det bli dags för lite snickeri projekt...är hur peppad som helst pack precis ett kit med nya frässtål från axminster.....:wow: Huset i ganska ok för ett tag nu... mer om det vid ett senare tillfälle.

PS: stavar som en kratta så om något blir galet får ni ha överseende nu och i framtiden :rolleyes:

Nu till den stora frågan vet den har varit uppe i olika former.
Var ska man köpa prisvärt och bra möbelträ. Har haft lyxen att ha ganska bra tillgång till det hemma när jag växte upp då vi såga och torka själva. Vill gärna handla via internet då det passar mina tider bäst...

Hittade
http://www.calexicowood.se/priser
Nu behöver jag bara hjälp att berömma prisbilden kvalitén på virket kommer jag delge likaså fuktkvot...

Kom gärna med andra tips, jag bor i Mälarhöjden Stockholm så lokala alternativ kan funka men primärt webben.

Kommer nog köpa råsågat / m2 för att ha så bra möjligheter som möjligt.

/
Heden
 
Hej!
Jag köper torkad am ek för ca 11 500 m3 och torr ask för 10 000 m3 inkl moms hos grossist. Tror du har priser som ligger kring 15 000 per kubik om man räknar om. Sen kan ju kvaliteten skifta förståss. När jag beställde tog jag i ordentligt och tänkte inte igenom leveranssättet helt. Det kom en långtradare med långa tunga paket som det behövdes en traktor för att lasta av. Du har ju Fredricssons trä nära dig! Åk ner och kolla om du kan köpa direkt från dem! Funkar tydligen ibland.
 
Tack, ger ju en pekpinne.... men dyrt :(

Utmaning är att jag inte har hur mycket plats som helst för Mtrl... då jag huserar i ett relativt normalt 1-bilsgarage så måste nog hitta en leverantör som jag löpande kan beställa ifrån.

Ska snacka med fredricssons då jag har bolag så är det ju inget problem med fakturering osv snarare en volymfråga..
 
Hej hopp och välkommen till Bh.
Tyvärr så har fredricson trä flyttat till länna. I gengäld har dom fått bättre lokaler vilket ger en lägre fukthalt i virket,

Närmast för dig blir annars Bröderna Holm som har sitt huvud säte i Sala men dom har ett sthlm lager i kungens kurva.

Det finns inte en uppsjö av leverantörer i sverige. Så googla och fråga om pris.
 
Handla virke på internet är ju lite som att köpa grisen i säcken. Det är stor skillnad på plankor och plankor och själv spenderar jag alltid flera timmar på brädgården när jag ska köpa virke. Speciellt om du ska köpa små volymer är det klart värt att åka o vrida o vända på plankorna, köper man 10 kubik åt gången orkar man kanske inte det

Fredricsssons i Arlöv har öppet för privatpersoner och småvolymer, vet inte hur det fungerar uppe hos er.
 
Tack för bra svar, självklart vet jag om skillnaden på plankor och plankor då jag är uppväxt med att såga eget virke torka det och välja omsorgsfullt....

Det är nu inte riktigt möjligt för mig som har tid för min hobby kvälls tid vardagar att hinna med den typen av lyx ;)
Hoppas att kunna etablera en kontakt med en återförsäljare som man kan lite på.
Har aldrig i mitt liv betalat för något jag inte varit nöjd med. Tänker inte acceptera dåliga leveranser...

Men ni kanske har varit igenom detta, trodde virkes och trä branschen hade kommit längre i digitaliseringen.

Hoppas dock naivt på att hitta en grym leverantör som motsvarar mina tankar om modern service.
 
Välkommen Hedens. Jag håller helt med Ola ang vikten av att välja. Får man hem flera kubik i taget går det alltid att välja rätt bitar till rätt projekt, men ska man bara ha några plank så kommer du i slutänden att vara mycket glad att du valde virke som passade just det du skulle göra då. Det blir otroligt mkt lättare att få bra resultat om du börjar med bra ingredienser.
 
Jag håller som sagt va med er gillar verkligen att kunna välja och förstår vinningen av det.
Det är helt klart att föredra, då vet man ju vad man får beträffande alla aspekter, samt att det är tillfredställande att ha kontroll från ax till limpa.

Undersöker i nuläget några möjligheter kommer hålla er uppdaterade, gällande priser på både mtrl och spedition.
Sist men inte minst kvalitén på inköpet.

Kommer få en leverans av en bekant på lite valnöts laminerad mdf i helgen. För lite bruksmöbler....

Men det blir nog at prova en beställning av 0,5m3 ask till ett skrivbord/skolbänk till dottern och lite leksaker....
Kommer nog köra ett test från calexico beroende på vad offerten landar, pratade med dem idag verkar lovande.

/
Heden
 
Hur har det gått med dina virkesinköp? Jag tänkte höra med fredricsons. Kollade du med dem?
 
Angående virke i mindre mängder i Stockholm har jag handlat av Måns och Markus finsnickeri vid Norrtull. De sågar en del virke själva. Björkplywood B/BB 1525x1525 kostade 765:- där. Panel och list på Tomtebogatan har en del planhyvlat och fanerad plywood. Men det kändes dyrt. 21x95 ask kostade typ 135:- lpm
Är också nyfiken på erfarenheter av Calexico.
 
Redigerat:
Brukar vara svettiga priser inne i stan som jag förstår det. Jag ska se till att kolla Fredricsons denna vecka är planen. Återkommer med rapport!
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Per Arlander skrev:
Angående virke i mindre mängder i Stockholm har jag handlat av Måns och Markus finsnickeri vid Norrtull. De sågar en del virke själva. Björkplywood B/BB 1525x1525 kostade 765:- där. Panel och list på Tomtebogatan har en del planhyvlat och fanerad plywood. Men det kändes dyrt. 21x95 ask kostade typ 135:- lpm
Är också nyfiken på erfarenheter av Calexico.
Vilken tjocklek på plywooden var det? Inomhus eller utomhuslimmad?
 
Daniel N: Sent svar men det var 1525x1525 18mm inomhuslimmad B/BB
 
Tegelsnickarn: Fick du några svar på Fredricssons?
 
Skämskudde på mig. Har fladrat på med en massa annat kring att få till mitt minisnickeri så jag har bomkörning på fredricssons. Är det något speciellt ni undrar priser på? Jag hajar inte varför priserna är hemliga på webben.... Iallafall hittar jag inget.

Tack för påminnelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.