Hej!

Vi funderar på att genomföra ett byte av samtliga fönster i vårt putsade hus från 1978. De gamla träfönstren är närmast uttjänta och vi ser PVC-fönster som mest intressant. Av en del trådar framgår att många har synpunkter kring fönstertillverkare och också företag som likt Wisy säljer och byter fönster. I ett första skede är vi intresserade av att bjuda hem några leverantörer som kan erbjuda oss både fönster av god kvalitet, där hantverkarna kan förväntas göra ett bra jobb och hela entreprenaden sker till en rimlig kostnad.

Min fråga är därför: Vilka företag ska vi främst söka kontakt med här i Östergötland? Ekstrands är en leverantör som vi är intresserade av men vi vill gärna ha flera alternativ innan vi bestämmer oss. Tips om duktiga hantverkare mottages givetvis också om vi skulle vilja dela på inköpet och bytet av fönster.

Hans
 
Hej,
Gjorde ett fönsterbyte i somras, 11 fönster, 2 altandörrar, samt fick omgjort i hela v-rummet, med glaspartier ner till golvet, istället för vanliga fönster. Firman jag använde mig av heter renoveringsgruppen. Är på det hela taget mycket nöjd.
Positivt; de var snabba och punktliga, hela jobbet tog 2,5 arbetsdag, inkl. foder och listning, skönt att slippa bo i en byggarbetsplats allt för länge.
De tog med allt bråte och städade av trädgården på ett föredömligt sätt, inne städade de inte enl. ök, men det var rätt så fint ändå.
Negativt; de var inte villiga att göra jobbet på löpande räkning, lämnade bara fast pris.
Inv. listning hade ev. kunnat vara något bättre, jag hade dock inte gjort det bättre själv. Är egentligen nöjd där också, beror på hur petig man är.
Jag valde träalufönster, av estetiska skäl, det skilde inte så mycket i pris jämfört med pvc-fönster.
 
Hans,
Hur gick det? Vem fick byta dina fönster?
 
Hej!
Vi valde till slut att avvakta bytet några år till. Under tiden har vi också tänkt om: vi kommer att välja trä-aluminiumfönster. En anledning är karmdjupet som vanligtvis är större för PVC-fönster. Jag har tittat på ett Kronfönster Aura, som verkligen är ett undantag, med de hade för något år sedan inte så mycket erfarenhet av putsfasader med denna modell. Vi håller nu på och samla in offerter och räknar med att ha genomfört bytet innan sommaren. Valet mellan fönstertillverkare är ännu inte spikat.
Hans
 
Titta på en pvc fönstermodell som kallas för "danline" eller som hos kronfönster där den går under namnet kulturfönster.

Traditionellt utåtgående och har snudd på exakt samma karmmått som våra träfönster, byter ut i mitt hus nu anno -56 och det diffar ett par mm som mest på karmdjup och glasyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.