Det här kanske har kommit upp tidigare, men jag hittade ingenting om det.

Fråga: hur får man ut gipsbiten ur dosfräsen när man är klar? Jag försöker peta ut den med knivspetsen genom springan på sidan, men det tar en jäkla tid och är rätt frustrerade.
 
Är det bara gips så kör jag med maskinen, vinklad med hålsågen nedåt, ett par tre körningar. Kärnan trillar alltid ut för mig i vart fall.
Däremot OSB/Plyfa är en annan femma och rent utav ett gissel i mitt tycke, bryt med mejsel och kniv är det som jag tycker fungerar bäst.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Det brukar finnas ett hål på baksidan fräsen, därifrån kan man peta ut den.
 
Brukar ta flacktången och grepp tag och vicka ut biten
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Finns kanske en bättre metod, men jag kör tre dosor åt gången för att spara tid och lossar sedan själva hållaren och petar ut skivorna med hjälp av hållarens borr. Är det en sådan där fräs som har flera storlekar på skär gör jag likadant, fast lossar skäret (med hjälp av tjock handske), så följer ju skivorna med. Håller med om att peta från sidan är tidsödande.
 
richardtenggren
Jag tycker det brukar fungera att backa maskinen med full fart och släppa så bromsen slår till, då brukar pucken lossna av sig själv, kanske inte första gången men. Annars en mejsel om det krånglar:)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skickar en skruvmejsel bakom gipskive/OSB-skive-biten och vickar ut den.

Jag ska testa med flacktången nästa gång - tack för tipset Hojte. :)


Jag håller också med om att gips är plättlätt, OSB och spånskiva kan vara ett smärre hel**e.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Skruva in en skruv mot dosfräsens botten så skruvens gängor får trycka ut biten, trycks den inte ut av skruvandet har man iaf nåt att dra i för att få ut biten.
 
axn skrev:
Finns kanske en bättre metod, men jag kör tre dosor åt gången för att spara tid och lossar sedan själva hållaren och petar ut skivorna med hjälp av hållarens borr. Är det en sådan där fräs som har flera storlekar på skär gör jag likadant, fast lossar skäret (med hjälp av tjock handske), så följer ju skivorna med. Håller med om att peta från sidan är tidsödande.
Det brukar sluta så för mig också. Ganska bra metod egentligen.

Har även funderat på att borra ett par större hål i botten av dosfräsen (finns inga i de som jag har) så att man kan peta med nåt underifrån.
 
Nu vet jag inte vad ni har för hålsågen för dosor . Men dom jag har är för just dosor. På dom så är bladet fast skruvat på hållaren med små innsexskruvar och går inte att byta storlek på bladet utan då får man byta hela hålsågen.
Har man en sådan dosfräs så kan man med en skränktång eller en liten tång skränka ytertänderna lite och innertänderna lite mera. Och när mar borrar så vrider man maskinen lite i cirkelrörelser så centrumborren gör ett lite störe hål Då ramlar skivorna ur hålsågen nästan automatiskt.
Och slipar man tänderna så dom blir vassa så går det lättare att borra och det blir lättare att ta bort skivorna i hålsågen.

Jag borrar ofta med en sådan dossfräs i 19 mdf. Visserligen har jag modifierat hålsågen lite. Har slipat bort ungefär vart annan tand med vinkelslipen. Det går mycket fortare att borra då. Och om skivan inte trillar ur dossfräs så är det dags att slipa och skränka tänderna.
 
Redigerat:
H
Den dosfräsen jag har så sitter det en fjäder runt borren som trycker ur gipsskivan när jag borrat klart.
Den tycker jag är väldigt bra.
Dock fungerar den lite sämre när det är trä materiell.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Mikael_L
pär h skrev:
Och när mar borrar så vrider man maskinen lite i cirkelrörelser så centrumborren gör ett lite störe hål Då ramlar skivorna ur hålsågen nästan automatiskt.
Ja så gör jag också, vickar maskinen i cirkelrörelse medan jag borrar.

Gör att det inte går lika tungt för maskinen och sen lossnar säkert den runda biten lite lättare sen, det senare har jag faktiskt inte tänkt på förut. ;)
 
Osb och plyfa har jag inga problem med, de får så bra passform att de ganska lätt glider av om jag håller skruvdragaren nedåt och skakar lite. Men pappkanterna på gips gör att gipsen fastnar och trilskas nåt rent helvetiskt.

Har inga hål på baksidan av mina hålsågar förutom de som borren sitter i, men det skulle ju kunna gå att fixa. Fjädrar låter ju som en genomtänkt lösning, men jag misstänker att sågen går på lite mer än min biltemavariant.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.