Nu har rutan spruckit. Så blir ett nytt besök på glasverkstaden.
 
harry73
Det var otur :(
Om den inte stör sikten kan den sitta kvar (i alla fall fram till besiktning) för nu är det stenskottsäsong
 
Det är inte "halkbekämpningsgruset" som är den stora boven. Lossnade dubbar däremot, väger mycket och har därför mycket större kraft när de kommer farandes. Brukar ju ta ett tag innan det är sopat och resterande skräp har förflyttats utanför körbanorna. :(
 
harry73 skrev:
Det var otur :(
Om den inte stör sikten kan den sitta kvar (i alla fall fram till besiktning) för nu är det stenskottsäsong
Det sitter mitt framför ögonen. :(

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade en spricka för några år sedan på förarsidans nederkant.

Besiktningen gjordes av en kvinna med indiskt påbrå, kanske 148cm lång...
"Den måste jag anmärka på för den sitter mitt i synfältet" sa hon.

För mig som mäter 194 cm i strumplästen hamnade dock sprickan så lågt att den låg framför motorhuven och inte trafiken.
Jag argumenterade ändå inte emot.
Man ska ju inte behöva vara basketspelare för att köra en viss bil.

---

Till det positiva:
Kostar en slant att byta, men man får väldans bra sikt sedan. Tydligt att äldre rutor är ganska mattslipade.
 
harry73
Som sagt det var otur
 
Är det bara jag som tycker att antalet stenskott ökat med åren? Förr tycker jag det var sällsynt men nu kommer de allt oftare. Sämre rutor?
 
harry73
Mer trafik?
 
Och stänkskydd baktill är oftast tillval. Även att de estetiskt inte är tilltalande, vilket för mig är svårförståligt då den är ett av våra vanligaste bruksföremål utifrån hur den används.:x
 
Stänkskydden höjer bränsleförbrukningen.
Därför är de borttagna i standardpaketen på bilar, det är på standardmodellen alla förbrukningsmätningar görs.
(Fick jag som info från säljaren när jag byggde ny tjänstebil)
 
Synd att det hann spricka. Din glasmästare ljuger för dig det går utmärkt att laga ett sådant stenskott det kommer visserligen att synas tydligt.

Till Robert 63
Vindrutorna är mycket större idag än dom var förr så träffytan blir betydligt större. Speciellt panoramavindrutorna är mycket stora. Dessutom så är glasen tunnare idag. Framförallt så görs yttre glaset väldigt tunt. Vw och mazda har så tunna glas som 0.8 mm i det yttre glaset.
 
Poxeman skrev:
Stänkskydden höjer bränsleförbrukningen.
Det är möjligt. Men det kräver väl energi att tillverka nya glas och transportera sig till verkstan att byta också.

Jag tror det finns en annan förklaring. Fåfänga. Det ser inte snyggt ut. Som en gammal Saab 92:a.
Men det är jäkligt praktiskt! (y)
 
Jag hade en SAAB 9000 -97 utan stänkskydd bakom de drivande framhjulen. Karossen är lite insvängd bakom framhjulen, så man fick alltså sitt eget sprut av grus och skit på framdörrarna! En idiotisk konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.