Jag hade tänkt fälla in uttag för TV/Telefon/Nätverk i ett antal gipsinnerväggar och har förstått att det
är smidigt att använda sig av "rotdosa".

Rören tänkte jag i så stor utsträckning som möjligt dra i taket eftersom jag ändå skall montera nytt innertak.

Min fråga är hur man rent praktiskt på bästa sätt får in VP-röret i innerväggarna och kopplar ihop med dosan.
Finns det några trix?

Var lite inne på att använda Flex-rör men många här på forumet berättar ju om hur svårt det är att dra kabeln i dessa...
 
Du får nog använda flexslang eftersom hålen du tar upp med dosfräs är så nära golv.
Fräs ett hål där du ska ha uttag (kanske 200 ö.g.) borra mindre hål uppe i tak/väggvinkel och mata in slangen bara. Fiska ut den nere i hålet och tryck dit slang och dosa. Dra sedan tillbaka slang så den blir någorlunda sträckt i väggen men inte för mycket.
Använd större dimension kanske 20mm om du är orolig för omdragningar i framtiden.
 
Fördra om möjligt tråden i slangen innan du stoppar in slangen i väggen. Blir väl lite spill men det är f-n så mycket enklare att dra tråd i rak slang på golvet än krokig i väggen
 
Om det är högt i tak dvs långt mellan doshålet och hålet du borrar uppe i taket kan det vara smidigt att använda ett snöre med en tyngd i botten. Lirka in tyngden vid hålet där uppe och fiska fram det vid golv, använd sedan detta för att dra fram röret med.

Ett tips till, använd en hålsåg med exakt rätt diameter, det är inte mycket till sarg på rotdosorna.
 
Använd inte bara en dosfräs med rätt diameter utan helst en som är till för rot-dosa. Den fräser även till kanten runt hålet så att dosan ligger helt jämt med väggen. Fast det bästa är att låna en sådan fräs för dom har ungefär samma kilopris som guld......nästan iaf!

Hejs Stefan
 
:surprised:
finns det speciella fräsar? jag har aldrig sett dom å elgrossisterna känner inte till dom. en vanlig dosfräs för apparatdosa gör litet för stort hål :(
 
Kolla denna site
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2932

Skrolla ner en bit till 70 mm dosfräs. Har själv en sådan och funkar bra, dock får man vara försiktig och inte skruva in för hårt i väggen då dosan tenderar att "åka" in i väggen.

Mvh
Peter
 
Pellefant: elgrosisterna här nere har iaf. E nr 1604726
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.