Upplevde att priserna på hantverkare var upptrissade hösten 2015 pga. av hög efterfrågan innan ROT sänktes. Ligger priserna kvar på samma nivåer nu. Vem tar kostnaden av sänkt ROT - hantverkarna eller kunderna? Någon som vet?
 
Det beror nog på...
I de fall priset inte är så upptrissat och det fortfarande finns efterfrågan betalar jag som kund mer efter ROT (alltså samma före ROT).
I de fall priset är rejält upptrissat och satt efter vad kunden max kan betala efter ROT får nog leverantören sänka priset.
i bägge fallen ovan slipper du subventionera mig lika mycket via skattsedeln, alternativt skattepengarna kan användas till annat.

Ett tredje fall är ju faktiskt när priset är så högt att max ROT utfaller båda ned gamla och nya reglerna, där spelar det nog ingen roll.

Jag tror att det är mest små fastprisuppdrag typ "vi installerar din blandare för bara 2000 kr" som drabbas, med all rätt.
 
Jag kan bara tala för mig själv, samt även ett par företag till som jag jobbar tätt med. Ingen av oss har sänkt våra priser. Kunden får alltså stå för den ökade kostnaden.

Ingen av oss har heller sett minskad orderingång, snarare tvärtom, i alla fall bedömer jag det som att det är ovanligt mycket nu.

Förfrågan om jobb utan kvitto har däremot ökat lite grann, men mindre än jag trodde.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.