Hej!

Är det någon skillnad i kvalitet mellan IKEAS billigare och dyrare luckor?

Tack på förhand!
 
Jag skulle säga att det generellt inte skiljer i kvalitet. Alla fronter måste uppfylla alla tekniska krav (steam on edge, kaffe, alkohol, fukt etc), det som skiljer är material och därmed tillverkningsmetod. Olika material har ju också olika för- och nackdelar när det kommer till ytfinish, reptålighet etc.

Samma front kan ju också skilja något beroende vilken färg man väljer, t.ex. Ringhult som har olika bärare och folie på de olika färgerna.
 
Ikea har väl folierad spånskiva, lackad MDF samt massiv trä. Den folierade är bara att kasta när den börjar se trist ut, MDF går troligen att lacka om) (om det är ekonomiskt vet jag inte) och massivträ är väl mest hållbart. Så nog är det skillnad. Sen tycker jag att folierade eller pressad/fräst MDF inte kan mäta sig i utseende med massiv trä men det är ju en smaksak...
 
En lackad yta är mer stöt tålig. Men alla har 25års garanti.....
 
jag har hört att IKEA är rätt generösa med sina garantier, men läs vad garantin innebär och vilka undantag som finns... som jag minns det så kommer slitage och fukt inte att täckas... och det är just den kombinationen som gör att det inte ser så kul ut efter ett par år av hårt slitage...
 
Vi har Veddinge som är en av de billigare och den håller superfin kvalitet. Luckan Voxtorp är dyrare och den är också deras tjockaste lucka, för greppets skull. Men kvalitetsmässigt skiljer det inget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.