Hej, håller på att bygga hus som snart är klart. Har dock stött på ett problem.

Golvfogen vid entréklinkern har olika storlek, allt från 4mm upp till 9mm. Plattornas storlek är 30cm x 60 cm om det har någon betydelse.

Jag tycker inte detta är acceptabelt därav har jag påtalat det till platschefen på golvfirman som svarade att det tar vi på slutbesiktningen.

Ser ut som en praktiktant har gjort plattsättningen rent ut sagt. Finns det några regler kring detta, hur mycket fogarna får diffa i storlek? Kan en besiktningsman detta?

/ En oroad blivande husägare
 
man kontrollerar oftast fogsprånget alltså diffen i höjd mellan plattorna.
bredd på fogar ska väl vara lika eller iaf inte diffa mycket max 1-2mm på 4mm fogar (fast det kändes som om det var ganska mycket...)
när man besiktar så är det oftast funktionen man kontrollerar inte det estetiska, har man en bra besiktningsman så tar han oftast hänsyn även till det estetiska

en bild vore bra
 
IMG_2389.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2407.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är inte det värsta stället. Golvet är fortfarande täckt så det är svårt att ta vettiga bilder
 
På bilderna ser det bra ut, du får nog förklara bättre eller ta fler bilder!
 
Kan ta bättre bilder på måndag. På den nedersta bilder syns det definitivt skillnad mellan storleken på fogarna.
 
T
Ser inget konstigt på dina bilder bara att det är väldigt bred fog, jag brukar ha 2-3 mm fog på sådana plattor!
 
Kan du inte ta en bild med måttstocken på fogen som är mindre också? På bilderna ser det som sagt bra ut och man ser ingen skillnad på bredden
 
S
holmberg87 skrev:
Kan du inte ta en bild med måttstocken på fogen som är mindre också? På bilderna ser det som sagt bra ut och man ser ingen skillnad på bredden
man ser gott och väl att fogen är minst 2mm diff
 
Det skiljer lite, men inte så att det stör ögat tycker jag.
 
Det är ju ändå ett hantverk, har sett värre än så.
 
SBH skrev:
man ser gott och väl att fogen är minst 2mm diff
Du kanske har ett mer vältränat hantverkaröga för jag har svårt att se att det där ser dåligt ut. Kollar jag väldigt noga kan jag kanske se att det skiljer sig men inget jag av bilderna reagerar på dom dåligt iaf:)
 
Många plattor diffar lite i storlek. Då måste man medla och lägga med känsla för att det skall se bra ut.
mvh Findus
 
Besiktningsmannaboken (sidan 26) säger:

"Våtpressade keramiska fogplattor ska ha en fogbredd på 5–9 mm och torrpressade keramiska fogplattor en fogbredd på 3–6 mm. Kakelplattor ska ha en fogbredd på cirka 2–3 mm. Fogarna ska för ögat uppfattas ha väsentligen samma bredd över hela den keramiska beklädnaden."

Det får alltså vara skillnader i bredd. Och ytan ska betraktas i sin helhet och då se ok ut.

Vid slutbesiktningen ska du påtala dina synpunkter för besiktningsmannen så får han/hon besluta om avvikelserna är ok eller inte.
 
Redigerat:
T
Vanbeasten skrev:
Besiktningsmannaboken (sidan 26) säger:

"Våtpressade keramiska fogplattor ska ha en fogbredd på 5–9 mm och torrpressade keramiska fogplattor en fogbredd på 3–6 mm. Kakelplattor ska ha en fogbredd på cirka 2–3 mm. Fogarna ska för ögat uppfattas ha väsentligen samma bredd över hela den keramiska beklädnaden."

Det får alltså vara skillnader i bredd. Och ytan ska betraktas i sin helhet och då se ok ut.

Vid slutbesiktningen ska du påtala dina synpunkter för besiktningsmannen så får han/hon besluta om avvikelserna är ok eller inte.
Besiktningsmän brukar inte lägga så stor vikt på det estetiska!
 
tank77 skrev:
Besiktningsmän brukar inte lägga så stor vikt på det estetiska!
Nä precis, och det ska dom inte heller. Fogen bredd ska vara inom vissa intervall och hela ytan i sin helhet ska se ok ut. Och det är nog individuellt hur noga dom är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.