Hej,

Har beskådat min luftspalt i mitt 1,5 planshus med kattvind alldeles precis och inser att den bitvis är obefintlig. Det är gammal masonit mot en 2cm regel i kanten på cc 60 takstolar. Men masoniten har för längesedan givit upp och böjt sig på mitten. så där kan inte gå mycket luft mellan.

Jag funderar då på två saker, färdiga såna luftspaltsskivor, är de något att ha och går det snabbt att få dit dem? typ https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/isolering/cellplast/luftspaltskiva-600x1155x20mm-21346

Följdfråga på det är hur man normalt isolerar snedtak med kattvind, nu är väl en skiva i princip nedtryckt till dess att den når kattvinden. Där sitter ju som en bräda typ som stoppar den från att åka ner vidare. Men om jag ska fixa en fungerande luftspalt, hur gör jag då enklast men fokus på minsta möjliga arbetsinsats. Detta för att det är dåligt med tid och jag köper gärna en dyrare lösning om det sparar tid.

Sen vad är normalt att ha på en vind om man inte har lösull? Jag skulle tro att jag har en 150mm på de flesta ställen men man läser ju om rekommendationer på 500.

Idéer och förslag mottages gärna!
 
Är det ett problem? Ser du några spår efter eventuell fukt, om man inte tänker sig för kan man skapa problem istället, kanske det läcker in lite fuktig luft här och där, men eftersom du har dåligt med luftspalt och även en del värmeläckage då det med dagens mått är dåligt isolerat, så är det kanske några grader högre temperatur i kattvinden vilket gör att luftfuktigheten inte blir för hög, skulle du då släppa in mer kallluft så stiger ju luftfuktigheten kanske till farliga nivåer.

Kolla temperaturer och luftfuktighet innan du gör något.
 
Haft en del problem med frost på undertaket i vinter och tycker det känns almmänt dåligt ventilerat så är väl främst det jag vill se över.

Hur är det för övrigt med isolering om man lägger golv däruppe, finns det då någon anledning att ha byggmatta som översta skikt eller fungerar skivor lika bra. Jag menar, matta måste man ju skära till till rätt cc och pappersbeklädnaden hamnar ju ändå under golvet. Vet inte mycket om byggpraxis så därför jag frågar.
 
det är just frost på undertaket som skapar den dåliga lukten. Plankor blir ju fuktiga när frosten på träytan smälter till vatten och sugs in i plankan. Hade samma problem när min kallvind ventilerades alldeles för mycket.
Vindens undertaksytor kyls när det är minusgrader på natten. På förmiddagen kommer det varmare och fuktig luft och bildar frost på plankor som fortfarande är kalla ..... och det fortsätter dag efter dag på vintern och det blir daggutfällning ( som på bilrutor) när det inte är minusgrader. Luktar unket och möglar. Jag har begränsat ventilation på min gamle vind till minimum med mycket god resultat. Ingen frost ingen tillväxt av mögel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.