Har bara fått upp stolparna än så länge, väntar på våren så jag kan måla limträbalkarna innan jag lyfter upp dom. Tanken är att takstolarna går mellan limträbalkarna (bärlinorna) så det livar i överkant (takstolarna är mycket klenare än limträbalkarna).

Planen är att först montera utsticksbitarna av takstolen typ 30-50cm (skruva från insidan) och sen själva takstolen som vilar på en regel skruvad mot bärlinan.
 
Låter som en jättebra idé.
 
Mikael_L
Barnrikehuset skrev:
En sån skruv, vad tjänar man på att den inte har en ogängad del längst in? Blir den som en armering i konstruktioner där man tror att draghållfastheten i någon viss riktning måste ökas? t.ex. som i detta fallet där risk för "klyvning" föreligger.

Den lär inte duga för att sammanfoga två detaljer (om man inte förborrar) utan endast vara till solida enstaka bitar?

Blir ju liksom ingen klämlängd att tala om, fast det kanske inte är så viktigt i trä...

Antar att huvudet mer är till för att skruva i och inte har någon funktion alls som lastbärare.

För övrigt en cool skruv som verkar finnas i dimensioner upp till 300mm.
Som jag läser femitolvs inlägg så tror jag denna skruv är till för att skruva tvärs genom virket för att undvika spaltning (men själv hade jag använt termen spjälkning, som jag tror är vanligare när det gäller virke).

Ungefär som lite armering i träet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.