Hej!
Jag har ett sommarställe med en tomt på 900 kvm och en stuga på 30 kvm (allrum med bäddsoffa och ett kök där vi även har en till bäddsoffa). Samt en liten "friggebod" på typ 15kvm med toa och förvaringsrum.
När vi köpte stället 2014 så såg det ut som ett ruckel, men bestämde mig för att måla om hela huset både inne och utanför ink verandan. (skillnaden) http://imgur.com/dgU2reI

så efter lite målande och kittande runt fönster började faktiskt att sommarstugan se okej ut, jag blev helt enkelt nöjdare en vad jag hade trott..

Nu är det så att det är inte bara jag som ska bo här på sommaren, utan även hela familjen ink barn när dom kommer med tiden och vi behöver alltså tillöka med flera byggnader.

Vi har diskuterat hur vi ska göra det och vi har lite olika åsikter..

Min bror vill att vi river ALLT och bygger ett helt nytt på 60-70 kvm
Där det ska finnas toa, 4 sovrum, kök och allrum.

jag säger att det kommer förstöra "sommarstuga känslan" och tycker istället att vi ska satsa på att ha kvar allt som finns just nu men att köpa två mindre småhus/friggebodar som enbart har 2 rum där man sover. För jag tänker att man ändå bara ska sova, liksom det är ändå 10 minuter till stan om man nu är tvungen att se på tv eller om det skulle spöregna är det bara man åker hem..

+ att man håller ner kostnaderna något enormt, jag vet inte hur mycket ett hus på 60-70 kvm kostar men jag skulle garanterat gissa MINST 500.000:- och skaffar man istället två friggebodar kanske man hamnar på 100.000:- totalt..

NÅN gång i tiden så kommer det dras vatten/avlopp till oss, det finns inte för tillfället men om 10 år är vi säkra på att det även kommer vara möjligt för oss.
Just nu har vi EL och har en pump som tar vatten från sjön, så vi har ändå vatten draget till tomten men inte drickbart.


Hur hade ni gjort i detta läge? :)
ps, nej vi är inte miljonärer och vi kan nästan ingenting om husbyggen osv..
 
Redigerat:
Tanken att ha hela fyra byggnader på tomten är definitivt ovanlig, har jag uppfattad rätt?.
 
Redigerat:
Viktigt: bygger du om eller renoverar så behöver du inte bygglov. River du kan det vara så att du inte får bygga upp. Se upp för strandskyddet!

Övrigt: fördel är att det blir separata enheter. Nackdel är ju att du har mer virke och våta ytor. Du kanske vill kunna ha rinnande vatten eller toalett. Där har du en synnergi om det är samma hus.
 
Fanns det fler bilder? Jag såg bara en bild på ett altanräcke.

Toa, kök, allrum och 4 sovrum låter svårt att få in på ett bra sätt på 60-70 m², men det kanske går. Med små barn är det bra att ha allt i ett hus. Med lite större barn så kan dessa tycka att det är spännande att ha ett eget hus att bo i. Hur ser möjligheterna ut för att bygga ut befintligt hus? För egen del är jag lite motståndare till att riva sådant som fungerar, men då får man också räkna med att det inte blir som nytt.
 
Tror ni ska börja med att se över vad som gäller för er med bygglov innan ni planerar något.
 
Henri skrev:
Tanken att ha hela fyra byggnader på tomten är definitivt ovanlig, har jag uppfattad rätt?.
Ja, det är möjligt att det är ovanligt. . =/
 
Men vet bara inte hur vi ska göra, eftersom vi inte kan bygga något själva.
Tänk er att vi är
morsan, pappa, bror, hans tjej, deras två barn, jag, min tjej, våra 2 barn.

Morsan&farsa delar på 1 rum eller ha bäddsoffa i kök/matsal/allrum.
Brors familj delar på 1 rum (dubbelsäng + våningssäng till barnen)
Min familj delar på 1 rum (dubbelsäng + våningssäng till barnen)
Sedan måste vi ha kök+toa och allrum.

Hur hade ni löst det då på bästa och billigaste alternativet? :surprised:
 
Redigerat:
Inte alls eller satsa stort, ni kommer ju promenera varandra på nerverna om ni ska vara där båda familjerna samtidigt plus päronen på sån liten yta :(
 
Bygglov är ju viktig fråga här. Kanske har ni inte lyxen att kunna välja...
Om ni har det och mest tänker på ekonomin och inte på framtida försäljning och värde ökning så skulle jag satsa på två sov-bodar om 25kvm.

Då har ni sällskapsstugan bef. 30kvm med kök o allrum.
Bef friggebod med plats för 2-4 sovande

2st identiska nya bodar med en dubbelsäng och en våningssäng.

Billigare än så får ni det inte.
Men framtidsklokt... Nja då ska man bygga på riktigt. Ett så stort som man får.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi har haft ett hus på 50 kvm, gäststuga på 30 och boinredd friggebod på samma tomt i många år. Det brukar bli att alla umgås till sovdags i stora huset och sedan går alla in till sig. Det som är skönt är att man faktiskt får en liten privat fristad, för även familjen kan bli påfrestande ibland.
 
Okej..

Men vi säger då att vi bestämmer oss för att köpa något runt 60-70 kvm.
Hur bör jag gå tillväga för att få bästa möjliga pris?
Eftersom vi kommer _aldrig_ kunna bygga upp ett 60-70 kvm hus själva ..
 
Kolla på Sorselestugan, de har många hus i vettig storlek och prisklass. Det finns också många vettiga Attefallshus.

Jag hade föreslagit att varje familj får bygga sitt hus, men att man behåller befintlig stuga som kök/umgängesutrymme. Man kan också lägga en WC där. Då kan varje familj skaffa den sovstuga de vill ha, som då blir deras "egen". Och eftersom VVS saknas blir de inte så dyra att bygga.
 
pelpet skrev:
Kolla på Sorselestugan, de har många hus i vettig storlek och prisklass. Det finns också många vettiga Attefallshus.

Jag hade föreslagit att varje familj får bygga sitt hus, men att man behåller befintlig stuga som kök/umgängesutrymme. Man kan också lägga en WC där. Då kan varje familj skaffa den sovstuga de vill ha, som då blir deras "egen". Och eftersom VVS saknas blir de inte så dyra att bygga.
Här tycker man att man har googlat som en jävla tokdåre, har googlat flera dagar på allt möjligt för att hitta bra hus..
men inte fan har din sida dykt upp nån gång!
Mycket bra priser må jag säga jämfört med dom jag har tittat ...
TACK! :)

Om fler folk har erfarenhet av andra bra sidor som säljer 50-70kvm hus/fritidshus/stugor så länka ba!
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Mitt tips: Köp husets ABC. Kanon bok som berör det mesta om hur ett hus byggs. Kostar 400 kr men kan rädda er både när det gäller att bygga till och byggvård. Jag älskar den :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.