Hallå! Jag har sedan en tid tillbaka flyttat till ett 40tals trähus, med oljepanna samt luftvärmepump som uppvärmning och huset har stått uppvärmt alla år sedan det byggdes. Köksspis och bak-ugn finns i köket resp. källaren.

Nu till problemet. Jag skulle vilja renovera köket o få det lite "modernare" eller iaf fräschare då det mig veterligen aldrig blivit renoverat. Köket är ca 13 kvadrat och det har aldrig funnits någon el spis/ugn fast installerad då den vedeldade spisen är "ivägen". En bild förklarar det bättre tror jag.
IMG_6645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill ju hemskt ogärna ta bort den men den är verkligen på fel ställe.. :/

Tips? Ps. är studerande för tillfället. Så om ni har nå bra budgetförslag så mottages dom gärna:D
 
Redigerat:
Har du någon ritning med mått ovanifrån så underlättar det för oss!
 
Det enkla och mest budgetartade alternativet är att ställa en bänkspis/spisplatta uppepå.
 
Här kommer en snabbt ritad skiss över hur köket ser ut.
Måtten är 3,7 meter på den vägg som köksbänken och spisen är på, och 3,5 meter på "högra och vänstra" väggen
Visa bilaga Köksritning-Model.pdf

Jag har för tillfället en fristående spis/ugn löst framför vedspisen. Men det är ju ingen hållbar lösning i längden. Tänkte om man skulle riva ner köksinredningen och köpa ny med rätt bänkhöjd, tapetsera om och lägga ny matta på golvet, så extremt mycket budget behöver det ju inte vara men parkettgolv och svindyrt kakel undvikes :p.. Kanske det bästa vore att montera bort vedspisen, även om man är mycket nostalgisk måste man ibland ge vika för praktiska lösningar..
 
Redigerat:
Om jag uppfattar din ritning rätt så går det inte att bygga köksskåpen på någon annan vägg? Då är det nog svårt att behålla spisen för ett funktionellt kök.....
Har ritat en snabb ritning till dig men vet ju inte de exakta måtten till dörrar och sådant....
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta utförandet från Ikea så ligger priset under 30000kr
 
Ögonfröjd skrev:
I detta utförandet från Ikea så ligger priset under 30000kr
Detdär ser ju riktigt bra ut! Aldrig tänkt på att göra hörnet "snett"!
I detdär priset,har du räknat med ugn,spis,fläkt samt golv då? Kan ge mera mått imorgon.
 
Du kan inte ha diskbänk och bänkskåpen framför fönstren? Alternativt slå igen någon av de många dörrarna om det finns möjlighet. Ett annat alternativ kan kanske vara att öppna upp mot vardagsrummet och ha som en bardisk emellan istället. Men så budget kanske inte det är... ;-)
 
Kolla blocket.
 
Kolla blocket där finns det mycket kök, speciellt i stockholm, man ser ofta annonser på folk som säljer kök för ingenting som är knappt 10 år så ibland kan det vara värt att åka en bit med släpkärra.
Och det finns mycket vitvaror.

Din blandare ser ut att vara av det nyare hållet den hade jag nog behållt.
Golv kan du hitta billigt på tex bauhaus.
 
Nackdel med spis i hörnet är att den tar stor plats och dessutom måste en vägg byggas bakom, skulle försöka hitta en rak placering för att få mer förvaring. Välj fläktskåp istället för kåpa, oxå för förvaringens skull. Leta på Blocket, där finns det mesta till bra pris.
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
I priset ingår alla produkter du ser ej golv. I vanliga fall skulle jag inte heller rekommendera spis i hörnet då det tar yta och förvaring men i det här köket tror jag på denna lösningen om det får plats innan dörren. Annars blir det ett rakt kök då annan sväng inte får plats. Men bäst hade givetvis varit om man kunde bygga delar av köket någon annanstans i rummet.....?
 
Jag hade försökt renovera och komplettera befintligt kök, att byta ut ett klassiskt platsbyggt kök mot ett billigt från Ikea är kapitalförstöring...
 
Vad vill du ha ut av köket? Lagar du mycket mat? Diskmaskin? Elspis och/eller vedspis? Kombinerad kyl o frys? Sittyta/matplats?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.