Micro skrev:
Övervakat tvätten har min fru gjort nu i över 20år ,hon är även programmerad att sortera smutstvätten innan den tvättas.;)
Ärligt talat...vad ska det vara bra för att få tvättmaskinen att skicka sms ??
Den plingar väl när den är klar ?
Frågan är vad du betalar för den tjänsten i slutändan :)

Jag kör liknande med Fibaro, smidigt att ha. Framförallt så kan jag om vi inte är hemma slå av strömmen på torktumlaren som tycker det är en bra idé att fortsätta köra om det inte är någon som kommer och aktivt stänger av den.
 
Som någon tidigare nämnt så går det att koppla en flood-zensor till sin controller. Om den mäter upp vatten på golvet så ska strömmen till tvättmaskinen brytas omedelbart. Då riskerar man inga vattenskador. Där har vi en praktisk nytta.
 
Hjälper ju inte mot en magnetventil som hängt sig i öppet läge.....
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Den hjälper inte heller om slangen spricker.

Jag har verkligen svårt att se nyttan med styrning av vitvaror i dagsläget. Elen är för billig för att det ska vara ekonomiskt lönsamt och så väldigt praktiskt kan jag inte Heller se att det är. Sortera och sen vika tväTT samt frosta av är de jobbiga bitarna och de är ännu så länge manuella.

När det kommer en torktumlare som viker tvätten när programmet är slut så köper jag den direkt
 
toolman77 skrev:
Den hjälper inte heller om slangen spricker.

Jag har verkligen svårt att se nyttan med styrning av vitvaror i dagsläget. Elen är för billig för att det ska vara ekonomiskt lönsamt och så väldigt praktiskt kan jag inte Heller se att det är. Sortera och sen vika tväTT samt frosta av är de jobbiga bitarna och de är ännu så länge manuella.

När det kommer en torktumlare som viker tvätten när programmet är slut så köper jag den direkt
Tekniken kan ju i exemplen ovan i alla fall mildra skadorna, skulle vi få ett läckage i tvättstugan kommer omedelbart ett larm till telefonen och man har då en chans att stänga av kranar osv... precis som att en brandvarnare inte förhindrar en brand.
Sen är det oerhört bekvämt att få ett meddelande att det finns tvätt att hänga upp när man har tvättstugan i en annan byggnad men det är ju mer ett lyxproblem... :)
 
Micro skrev:
Det är helt ok ..att ni testar vad som kan programmeras och inte :D , tyckte väl inte att den funktionen behövs just på en tvättmaskin.
Det kan möjligtvis bero på att jag är född innan data och mobiltelefonernas inträde i hemmen , och själv tycker jag nog att många lägger mer timmar att titta i telefonerna än att prata o umgås som förr.:(
Tja, om man kan ju hänga på forum i timmar också, medan frun sorterar tvätten. :D
 
D
Earplugged skrev:
Tekniken kan ju i exemplen ovan i alla fall mildra skadorna, skulle vi få ett läckage i tvättstugan kommer omedelbart ett larm till telefonen och man har då en chans att stänga av kranar osv... precis som att en brandvarnare inte förhindrar en brand.
Sen är det oerhört bekvämt att få ett meddelande att det finns tvätt att hänga upp när man har tvättstugan i en annan byggnad men det är ju mer ett lyxproblem... :)
Om huvudsakliga syftet är att förhindra vattenskada är det nog bättre att koppla in en automatisk vattenavstängare på huvudledningen och sätta ut sensorer i tvättstugan. Då sköts allt per automatik.
 
DMOL skrev:
Om huvudsakliga syftet är att förhindra vattenskada är det nog bättre att koppla in en automatisk vattenavstängare på huvudledningen och sätta ut sensorer i tvättstugan. Då sköts allt per automatik.
I såfall kopplar man ju vattenavstängaren till sin hemautomationen så man både får information vad som hänt och samtidigt stänger av vatten, bryter ström osv osv.. :)
I mitt fall är inte förhindra vattenskada det primära utan gillar teknik helt enkelt... ville bara visa likheten mellan brandvarnare och en varning för vattenläcka.
 
  • Gilla
TryggareBob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.