Hej!

Jag och sambon ska renovera våran sekelskifteslägenhet. Vi har några idéer, men eftersom jag är ganska kreativt lagd och känner att jag i just detta läge inte har fler idéer att komma med så är jag extremt nyfiken på hur andra skulle gjort. Och kanske kommer vi att renovera exakt efter ditt/dina förslag :).

Jag har gjort en ritning i Sweet Home 3D som ni jättegärna kan pilla lite med. Måtten är ganska exakta, kan slå på +- 20mm.

Vi ska göra om Köket + Vardagsrum.

Bifogade filer:

Nuvarande planlösning = Så som det ser ut i dagsläget. (Sweet home 3D-fil)
Alternativ1= Det förslaget vi har kommit fram till. (Sweet home 3D-fil)
Läg1 = Så som det ser ut idag. (JPEG-bild)
Läg2 = Det förslaget vi har kommit fram till. (JPEG-bild).

Jag önskar såååå att ni vill hjälpa till. Vi håller på att dra håret av oss pga denna beslutsångest.

Det som kan vara värt att veta är att vi har 3500mm upp till tak. Vi ska också köra efter ett sekelskifteskök.

Tack extremt mycket på förhand om ni vill hjälpa oss. Betyder SÅ mycket!
 
Jag kan inte se några ritningar?!
 
Oj, jag ber om ursäkt!
Här kommer dom.

http://delafil.se/key=8d84029ec586bbea2cbafd00ec0136ae

Detta är en winrar fil som måste packas upp. Kunde inte ladda upp Sweet Home 3D-projekt filer.


SÅHÄR SER DET UT I DAGSLÄGET:
läg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SÅHÄR SER ALTERNATIV 1 UT:
läg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej jag har ju inte dina exakta mått, men har gjort ett förslag på mitt ögonmott! Det är alltid bra att ha vatten nära häll, sen tyckte jag det var som ett stort dansgolv i mitten av köket har minskat det måttet. Några frågor eller tankar? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ögonfröjd skrev:
Hej jag har ju inte dina exakta mått, men har gjort ett förslag på mitt ögonmott! Det är alltid bra att ha vatten nära häll, sen tyckte jag det var som ett stort dansgolv i mitten av köket har minskat det måttet. Några frågor eller tankar?[bild]
[bild]

Shit vad kul det är att se andra idéer! :D
Ja okej, det finns lite detaljer son jag glömde bort att nämna(förlåt!).

Köksskåpen är vi ganska säkra på att vi vill ha hela vägen upp till tak.. Vi kommer kanske också sätta dit en gammeldags stege som går att haka på ett rör som går paralellt med köksskåpen(du har säkert sett detta på många platser).
Och tyvärr så är vi ganska tvugna att ha vår platt-tv höger om där stolarna står(om du står vänd och tittar mot ryggen på stolarna). Men jag håller helt med dig om "dansgolvet"! Och förövrigt så älskar kah din ritning generellt. Speciellt med vasken bredvid hällen, grymt praktiskt!
 
Var ska ni ha soffa och matsalsbord? Det är bara att bygga på med skåp uppåt! Jag kanske hinner ändra lite på ritningen om du vill, har du några mått att gå på så blir det mer exakt.
 
Ögonfröjd skrev:
Var ska ni ha soffa och matsalsbord? Det är bara att bygga på med skåp uppåt! Jag kanske hinner ändra lite på ritningen om du vill, har du några mått att gå på så blir det mer exakt.
Ja absolut! Jag har dock inte tillgång till måtten just nu, men jag återkommer ca. Kl 16 med specifika mått :)
 
Ögonfröjd skrev:
Var ska ni ha soffa och matsalsbord? Det är bara att bygga på med skåp uppåt! Jag kanske hinner ändra lite på ritningen om du vill, har du några mått att gå på så blir det mer exakt.
Halvt oseriös ritning, men jag tror du hänger på det jag markerat ut.
mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej jag ska försöka rita upp en variant till vid tillfälle. Snyggast hade varit om tv kunde flyttas, men ser att det ser tufft ut. Så hur hade ni tänkt med väggen där tv ska vara? Hög, halv eller?
 
Här kommer ett nytt förslag. En detalj bara är angående den väggen du säger är 3300mm, om det stämmer kommer det jag ritat in inte passa för man måste ha passbitar för att kunna öppna skåpen. Du måste alltså minska måttet då, ev kan du ta två diskmaskiner på 45cm istället. Måttet beror ju på vilken köksleverantör du väljer. Detta är Ikeas med Bodbyn luckan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg ritning :)

En generell fråga bara; Är det bara jag som inte förstått fördelarna med att ha spisplattorna i en köks-ö sådär?
Jag får för mig att det kommer bli stek-os i hela rummet??
 
En tanke. Jag misstänker att ni huvudsakligen kommer att använda vasken som är placerad längs väggen för disk och den som finns i ön för sköljning mm. Jag hade nog försökt att knö in en större vask (längs väggen) så att alla grytor och stekpannor verkligen får plats i, placerat vasken åt en sida istället för centrerat så att det blir tillräckligt med avställningsyta bredvid. Det skulle sannolikt innebära att ni hade behövt 2 stycken 80 skåp under istället för 3 stycken 60 skåp.
 
Kanske bara jag som är trög men var ska diskmaskinen vara?
Den borde vara i närheten av den större vasken, väl, men i Ögonfröjds förslag ser det ut att vara bara lådor där.
Ett annat problem med Ögonfröjds skisser tycker jag är att det är litet för långt från ugnen till närmsta avställningsyta.
 
På Ikea kan man välja att diskmaskinen ser ut att ha lådor som i detta fall. Avställningsyta till ugn är brevid hoen, bara att vända sig till höger. Väljer man en ugn med utdragbara skenor så slipper man att balansera plåten med.
Om man skulle ta två 80skåp så kommer hoen för nära högskåpet och en diskmaskin är ju inte 80 bred?!
Ang häll i ö, är väldigt populärt så många vill ha kontakt med sina gäster när de lagar mat. Köper man en bra fläkt så är det inga problem med os, spelar ingen roll var du sätter den.
Men detta är inte mitt kök jag har bara gett ett förslag utifrån hans första tankar.
 
Din ritning var perfekt på ett sätt, på det sättet att vi nu insett att väggen med köksluckorna kommer kännas alldeles för "klädd". Detta behövde vi verkligen se på bild.
Problemet är att vi är inte alls säkra på hur vi vill ha det, men vi har kommit fram till att vi vill ha ett kök som ser "öppet" ut istället för att det ska se ut som att man "köpt köket på rea och därför stoppat in så mycket skåp man bara kunde roffa åt sig".

Men okej, ska försöka ge lite mer specifika detaljer.

1. Älskar idén med den lilla vasken i "köksön".

2. Sittplatserna och även den 2a uppsättningen av skåp känns onödigt i våra ögon - för våra behov.(vad ska man förvara där?!) Eller blir det "naket" med enbart en rad? Alternativt regla upp en vägg bakom?

3. Vi vill verkligen få plats med 1 hel kyl och 1 hel frys. (kan vara villiga att ta 1 hel kyl och 2 halv-frysar, eller ett side-by-side)

4.Ugnen är perfekt placerad höjdmässigt, men den är vi även villiga att flytta dit den får plats

5. Inga problem ifall det blir ett släpp mellan tak och skåp, kommer förmodligen sätta dit stuckatur för att täcka utrymmet ovanför.

6. Jag är även mycket för kreativa lösningar, såsom att placera tv;n inuti en vägg för att sen köpa en "tv-hiss" som hissar upp den ovanför väggen.(detta är inget alternativ på en lösning tills just oss, men däremot ett exempel på en kreativ lösning)

7. Spisfläkten kan placeras var som helst då blir en kolfiberfläkt(enda alternativet i detta hus).


Mycket creds till dig för att du ens lägger ner tid på mig. Uppskattar det enormt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.