Hej

Vi ska renovera köket och då behöver jag plockar ner larmcentralen m.m. Måste jag ha en installatör när jag stänger av och plockar ner? Eller är det bara öppna skåpet och slå av brytaren. Larmet kommer efter renovering att sättas upp på ett annat ställe.

Vad tycker ni. Ska man dra VP-rör för larmkablar eller det spikar man i efterhand?

/Rikard
 
D
Vad är det för larm och finns det verkligen en brytare på den?

Har du uppkoppling till larm/väktartjänst? - Kontakta dem innan i sådana fall för instruktioner.
Är det en fast elinstallation eller stickkontakt? - Är det stickkontakt kan du ut elsladden och koppla bort batteribackupen till larmet. Är det fast elinstallation måste säkerställa att du vet vad du gör så inga sladdar är strömförande och ta bort batteribackup.
Har du GSM/IP-rapportering så kommer du antagligen få felmeddelande vid bortkoppling om batteribackupen är inkopplad.
VP-rör är väl alltid bra om du vill ha dold installation. Klamrad kabel är mindre estetiskt tilltalande men går fortare att sätta upp.

edit: kolla om de installerat en sabotagebrytare i kapslingen också så inte larmet går ifall du öppnar lådan.
 
Redigerat:
Det är ett Teletec PC -1580 och har för mig att där en brytare i skåpet. Annars får jag väl stänga strömmen och plocka bort batteriet. Sabotagelarm är där när jag öppnar skåpet.

Larmtjänsten kommer jag ringa innan och förklara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.