anders07 skrev:
Precis som de andra här sagt, tegel är det "smartare" valet. Du kommer att få missfärgningar och ev. sprickor i en putsad fasad, så är det bara. Den kräver underhåll och reparationer samt ev. ommålning om 15-20 år. Beroende på utförande kanske t.o.m. omputsning.
Så om 20 år har du säkerligen lagt ut de extra kostnaderna som tegel kostar...

Sen då om man diskuterar utseende, ja, smaken är som baken och jag tycker tegelfasad är fult, riktigt fult. Jag har själv rödtegel och har funderat på att putsa eller slamma och nu senast ev. att lägga stora kakel över eländet...

Men, tegel är underhållsfritt, jag behöver inte göra någonting åt det och det kommer att se likadant ut om 50 år, eller 100 för den delen...

Ser man till ekonomi i en ev. försäljning tror jag att ett putsat hus tilltalar långt mycket fler än ett tegelhus. Tegel känns så 70-tal och jag tror många tänker "snyggt" snarare än "smart" när de ska köpa hus... Undantag finns och de kommer säkert snart att skrika här i tråden... :)

Jag skulle valt putsat och levt med nackdelarna för att om jag bygger ett hus vill jag att det ska vara snyggt och jag vill inte se tegelfasaden och tänka att, "nej, fasen, varför putsade vi inte huset..." varje dag när jag ser det...
+1. Tegel är riktigt, riktigt, fult i jämförelse med puts. Men om du inte bryr dig om utseende så, why not?
 
Smaken är olika. Jag skulle varje dag se på putsen och tänka fy vale vad det ser ut varför tog jag inte tegel. Sen beror det väldigt mycket på vilken arkitekturen. Vissa hus ser för dj-vliga ut i puts och andra skulle nog vara vara det ä om det vore tegelfasad !
 
Visst passar vissa hus bättre i puts än i tegel, men tyvärr krävs det regelbundet underhåll för att det ska se rent och snyggt ut. Helst ska man bo någonstans där det aldrig regnar. Sen att tegel skulle vara fult håller jag inte riktigt med om. Dagens utbud av tegel i kombination med olika tegelförband möjliggör många snygga fasadtyper.
 
I Sverige är man inte riktigt van vid tegel. Mexitegel har förstört mycket i folks medvetande.
Annars är det i Skåne, Danmark eller Tyskland där det finns hur snygga tegelhus som helst.
(nu kommer det att hagla kommentarer om Skåne)
 
Jag lägger mun röst på tegel. Men det finns ju så mycket olika tegel, så det gäller att hitta något man trivs med.
 
Kramla
Ursäkta sent svar Kvaddis!

Det jag direkt tänkte på vid trästomme med tegel som fasad är,
att det missas i plattan för upplag av tegelfasad.
Det är inte lämpligt att använda kantelement av cellplast, utan antingen platsgjuten kantbalk eller färdig balk typ Leca/betong.

Mvh Kramla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.