K
Jag upplever att vi är mer eller mindre ständigt förkylda och sjuka i olika influensaliknande historier.

Det känns som att det blivit värre sedan vi flyttade in i det hus vi bor i nu. Det är utrustat med FTX som blåser in uppvärmd luft från relativt långa kanaler i sovrumen och vardagsrummet.

Kan det vara så att FTX-systemet förorenar luften och rör upp dampartiklar och virus som gör att vi aldrig blir riktigt friska?

Har stängt av systemet för natten och får se hur vi mår i morgon...

Någon som har någon tanke?
 
Har du fått rören rengjorda? Bör göras ca vart 6:e år, om jag förstått rätt. Jag ska fixa det i år, lite på övertid. Har du kollat med säljaren när det senast gjordes?
 
Vilken temperatur håller den inblåsande luften?
Vad är det för FTX-aggregat?
Vilka flöden är det i dom olika till-/frånluftsdonen?
 
  • Gilla
Erik321
  • Laddar…
K
De är inte rengjorda på 26 år sedan det byggdes. Det är inställt på 18 grader. Flöde i sovrummen ca 8 l/s.

Aggregatet är ett korsströmsaggregat från Fläktwoods; RDKG installerat 2009. Tidigare satt där ett i princip likadant från Fläkt.

Där finns en kontrollpanel och instruktionsbok, men av någon anledning kan jag inte ändra temperaturen. Hade ju hellre velat ha den på minsta möjliga värde. Nu används elpatronen mer eller mindre för jämnan.
 
Det låter som ni har samma aggregat som vi har. Filtret bör dammsugas varje halvår och bytas med några års mellanrum (beroende på typ av filter). Kanalerna bör rengöras och ventilerna justeras var 3:e år.

Vi hade också problem efter vi flyttat in men förbättrades efter byte av filter och rengöring av kanalerna.
 
Jag har snarare en annan erfarenhet. Med FTXventilationen blev inneluften mycket renare. Ett sätt jag märkte det på är att min stationära dator på 6 månader blev helt igensatt av damm! Nu efter FRXkonverteringen så finns det ytterst lite damm i datorn efter 6 månader. Vi lever precis som förut, samma städrutiner, det enda som ändrats är den ökade ventileringen med F7 filtrering på tilluften. Även luft/luftvärmepumpens filter är mindre skitigt.

om du misstänker ventilationsaggregatet så kanske du kan beställa en kanalrengöring och installera därefter en filterlåda för f7-klassade påsfilter, om ditt gamla aggregat har bristfällig filtrering.

Kolla även över luftflöden så att det inte är onormalt hög.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
K
Vi har ju endast standardfiltren, inte påsfilter utan platta sådana ett i var riktning för att skydda värmeväxlaren.

Kanalerna kanske skulle behöva en rengöring, men kan det verkligen vara det som är problemet? Jag tänker att dammet beror på att ventilationen skapar ett drag som sliter loss partiklar från våra möbler, och att draget i sig gör oss förkylda och kassa.

Jag har testat att helt stänga av ventilationen när vi lägger oss för att se om det gör någon skillnad att vi slipper sova i draget.

Flödet kontrollerades av en ventilationstekniker i höstas.
 
Har ett nytt Heru och kör ca 0,6 oms/h. Vi har haft friskaste vintern hittills med 4- och 6åring - ingen vab. Vågar inte ge Herun cred för detta och man ska inte ropa hej ännu... men har ändå funderat kring vad det kan bero på, ett fräscht hus gör inte saken sämre i alla fall. Vi har liknande tilluftsmängd i sovrum som ni.

Är du säker på att tilluften i ert hus håller 18 grader, dubbelkollat med termometer vid don - vet inte om det går? Annars är nog kanalrengörning och konsultation med ventilationsfirma att föredra. I Skåne borde inte elvärmaren behöva gå så mycket för 18 grader om rören är ok isolerade och ni håller typ 20grader inne?
 
O
Det låter konstigt att FTX skulle göra Er sjuka. Men om filter inte är bytta och ventilationskanaler inte rengjorda, så kan boven vara där. För med ett bra inställt FTX så borde allt vara tvärt om...
 
  • Gilla
Stommen
  • Laddar…
Jag gissar att anledningen till sjukdom kan vara för torr luft. Vi mår bäst vid omkring 50% RH.
Har själv en luftfuktare i sovrummet. Förbrukar 6 L/dygn. Rekommenderas!
 
Ja jag skulle också säga för torrluft. Det har vi också upplevt speciellt vintertid. Försöker köra med luftfuktare men det glöms att fylla på.
 
Den kan vara luftfuktigheten. Se bifogad bild. luftfuktighet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftfuktighetsmätare kan köpas billigt. Ofta ingår det in en väderstation för några hundralappar.

Nu gissar jag, för detta är inte mitt expertområde, men jag kan tänka mig att om filtret som filtrerar inkommande luft är rejält igensatt så kan där säkert samlas fukt från uteluften som tillsammans med lite organiskt material (pollen och andra luftburna organiska partiklar) bildar en bra grogrund för bakterier och virus.
 
Tilluftkanalerna med varm luft kan vara en gynnsam miljö för diverse oönskade organismer. Ett FTX-system kräver regelbunden skötsel, t.ex filterbyten och rengöring. Mekanisk frånluft är betydligt mer förlåtande, men ger högre uppvärmningskostnad.
 
Kallebo skrev:
Kanalerna kanske skulle behöva en rengöring, men kan det verkligen vara det som är problemet?
Prova Googla bilder på hur dessa kanal kan se ut.... "ventilation rengöra"
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.