Hej alla!

Ny här på forumet och vet inte om denna fråga hamnar rätt men hoppas så.

Det jag undrar över är om det är möjligt att bredda en befintlig maskinhall och hur detta i så fall görs på enklaste och mest ekonomiska sätt.

Makinhallen är ca 17m i bredd och 30m i längd och jag önskar en bredd på minst 20m eller 24m samt 40m eller 60 m i längd (beroende på prisbild). Maskinhallen används idag som ridhus men är egentligen allt för liten, därav frågan.

Vid kontakt med ridhussäljare vill de givetvis sälja ett nytt ridhus och säger att det går säkert att bredda men att det kommer kosta mer än det smakar.. så de vill hellre sälja ett nytt ridhus till mig för 900.000 kr :D
Känns som att tre meter breddning och tio meter längning skulle vara billigare om det är tekniskt möjligt att lösa..

Kreativa lösningar mottages gärna :)

Undrar även om det krävs bygglov för ett sådant projekt. Maskinhallen ligger på ett lantbruk.
 
Förlängning är inget större problem, bara att fortsätta bygga men att bredda betyder nya takstolar och lyfta efter befintlig vägg.

Hyr ut maskinhallen som vinterförvaring av husvagnar och bygg nytt.

Protte
 
Tack för snabbt svar :)

Har då en följdfråga!

Någon som vet om det skiljer mycket i pris på det som kallas ett enkelt plåtridhus 20 x 40 meter och en maskinhall i samma storlek, har som sagt hittat som billigast pris 900.000 kr exl. moms för denna storlek?
Och vad skiljer dem åt i övrigt, de ser ju väldigt lika ut.

Egentligen önskar jag inga väggar på ridhuset utan vill använda mig av vindnät istället.
Så det jag behöver är stomme, tak och en stakethög trävägg runt huset.

Någon som kan tipsa om en prisvärd och bra leverantör av dessa delar?

Ridhus/maskinhall utan väggar :cool:
 
Hur långt har du mellan takstolarna idag? Du kan kanske bredda hallen genom att behålla en stolrad i mitten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.