Håller på att utrusta hela huset med Z-wavepuckar och står då inför samma problem som så många andra - nollan måste fram. Jag har hela tiden varit inställd på att låta dra fram nollor till varje brytardosa men det har visat sig vara ett elände att dra i de flexslangar som ligger i väggen idag. Därför börjar jag fundera på att fräsa in en ny dosa som granne till kopplingsdosorna där alla ledare bor och sen ansluta z-puckarna där istället för att ansluta bakom brytarna. Fördelarna med detta är uppenbara men vad finns det för nackdelar med det upplägget?
 
Det finns ju insatsdimrar för tvåtrådskoppling så varför krångla till det? Eller funkar dom inte?
 
Tänker du på Fibaros? De dimmers vi har hemma idag dimmar på tändtråden. Jag får inte in i mitt huvud hur det skulle kunna ge kräm att driva kommunikationen i dimmerpucken. Så här ser instruktionen ut från Fibaro:

Screenshot_2016-03-10-23-45-37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller tänker man sig att det går en supersvag ström genom ljuskällan för att driva pucken och att den strömmen är så pass svag att ljuskällan inte tänds av den när pucken konsumerar i brutet läge?
 
Ja precis, pucken får sin matning i serie med ljuskällan.
Detta kräver dock en minimum belastning så led ljuskällor kan bli problem.
 
Det kanske är där bypassen kommer in i bilden? Vi har i runda slängar 10 spotlights per dimmer så med Ikeas LED så hamnar man ju på 60W maxbelastning. Antar att man får testa och se hur det funkar. Jag kan återkomma med besked för andra vetgiriga när det är gjort.
 
Jag kör en Fibaro 2, med en 9 watts dimbar glödlampa, utan bypass. Testa och se om ditt scenario fungerar innan du krånglar till det för mycket :)
 
Jepp, det får bli så jag gör. Jag började med att köpa en dimmer innan jag skaffar resterande 10 :)
 
Kan du inte installera pucken i närmsta kopplingsdosa/takdosa?
Jag har aldrig installerat en fibaro dimmer men dock många andra puckar och bara man tänker till lite när man gör ihop kopplingen av trådarna i en dosa så brukar de få plats. Jag skulle säga att i värsta fall så är väl ett förhöjd doslock bättre än en rotdosa bredvid.
 
Det ser ju lite sådär ut men nog kan det funka. Dock verkar det bli ett klent behov av att göra detta då det funkade utmärkt med tvåtrådskopplingen. Testade nu med en grupp om åtta stycken dimbara IKEA-LEDs och det funkade kanon utan nolla. Det enda som är stör är att vid extremt låg dimming (1-2%) så är det så låg ström att endast ett par av LEDarna lyser. Det löser man dock lätt genom att öka min-nivåparametern till 3-4%. Jäkla kanongrej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.