Sir Duke skrev:
Kanon!

Hur mycket tråd går det åt tror ni? Har ca 40 meter rör med 95 mm ytterdiameter dvs ca 30 cm omkrets.
Går inte åt så många. På 0,55mm tråden är det ganska mycket på en rulle. 3-5st kanske. Men ta lite extra så du blir klar med det och inte står där halvfärdig, för det är aldrig roligt.
Jag brukar vira lite extra när vi inte sätter plastplåt på isoleringen. Då vet man att det inte lossar. :)
 
Alltså hur tätt ska det vara mellan varven på tråden på ett ungefär? Folien sitter väl alltid bra i början så man ser ju inte redan då hur tätt det behöver viras...
 
Krilleman
Ca 4 varv för varje rörskål brukar isolerarna på jobbet köra på. "Lagom" med andra ord!
 
Krilleman
Touchofred skrev:
Vi tejpar aldrig böjarna, utom när det är kondens.
Fast vi lägger nästan alltid plastplåt på.
Men i detta läge, ska det tejpas ja. :)
Precis, det är ju ingen plastplåt i detta fallet. Tejpa alltid böjarna! (y)
 
  • Gilla
Touchofred
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Ca 4 varv för varje rörskål brukar isolerarna på jobbet köra på. "Lagom" med andra ord!
låter bra :D

Ser att du jobbar här uppe i Södermanland, Katrineholm? Antagligen inte med bara undrar, för jag jobbar Katrineholm, eller utgår iaf.
 
Krilleman
Nej jag håller mig mer norröver, Västerås, Enköping, Strängnäs, Nykvarn, Eskilstuna.

Jag kör ju bara stora byggen. Byte av WC-stol hos "Rune på hörnet" överlåter jag till andra! :wow:
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hur är det: Ska man tejpa skarvarna? Det är ju inga kallvattenrör som behöver kondensskyddas, utan radiatorslinga med varmvatten, lågtemp kring 30 men i alla fall. På sommaren står det förstås still.
 
kulle
Jag tycker man kan kosta på sig att göra det iallafall
 
Ok ja kan ju vara klokt.
 
Strunta i isoleringen. Lite värme i krypgrunden är bara bra..
 
Tack, alltid bra att få varierade förslag :)

Dock är det en rätt stor krypgrund - 140 cm mellan mark och blindbotten så nästan gågrund ;) så jag tror inte rören skulle räcka så värst långt...
 
Krilleman
Andreas_Hansson skrev:
Strunta i isoleringen. Lite värme i krypgrunden är bara bra..
Jag håller med, fast med större betoning på lite värme!

Helt rätt att isolera värmerör i krypgrunden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.