Skulle glad i hågen koppla in det nya telejacket, öppnade förpackningen och är inte längre så glad i hågen... Tydligen har mitt nya uttag snabbanslutningar, och jag fattar inte hur jag ska få till det. Google ger mig kalla handen, så kan någon vänlig själ snälla berätta för mig hur jag ska klämma fast (?) kablarna i springorna?

Hur får jag ner kabeln i plinten??

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Inkommande på 1 och 2, sedan går du vidare till nästa jack från 3 och 4.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Tack Immobil, men det är hur f-n jag får ner kabeln i plinten som är problemet :cool:
 
Jumos skrev:
Tack Immobil, men det är hur f-n jag får ner kabeln i plinten som är problemet :cool:
Har du inte rätt verktyg så brukar det gå bra med ett gammalt kredit/bankkort att trycka i trådarna.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
RoBo skrev:
Har du inte rätt verktyg så brukar det gå bra med ett gammalt kredit/bankkort att trycka i trådarna.
Finns det ett verktyg för det? Hur långt ner ska kabeln? Jag får den en pytteliten bit, sen är det stopp. Det känns som botten blir snudd på omöjligt.
 
Y
det har nog ingen betydelse vad du använder bara det är smalt nog. tryck ner tråden/ledaren så långt det går, bort med verktyget och känn så kabeln nöp fast genom att dra i den lite lätt.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Tusen tack för hjälpen! Med körkortet och lite våld löste sig problemet 👍🏼
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Kroneverktyg ska inte användas, det töjer ut springan för mycket.
Jag vet inte vad det är för märke du har men med Schneiders telejack följer det alltid med en grön plastbit som ska användas för att trycka in trådarna.
 
Jag köpte eljo renova (tillverkas av schneider), men fick inte med varken verktyg, plastbit eller någon typ av beskrivning. Det enda jag fick var själva telejacket. Nu löste det sig ju fint ändå tack vare detta eminenta forum, men jag var hyfsat frustrerad där en stund när inte ens Google hade några förslag på hur jag skulle göra...
 
Jumos skrev:
Jag köpte eljo renova (tillverkas av schneider), men fick inte med varken verktyg, plastbit eller någon typ av beskrivning. Det enda jag fick var själva telejacket. Nu löste det sig ju fint ändå tack vare detta eminenta forum, men jag var hyfsat frustrerad där en stund när inte ens Google hade några förslag på hur jag skulle göra...
Konstigt... De kanske har blivit snåla. Sist jag köpte så följde verktyget med.
 
Tycker också det verkar konstigt. Jag har använt exakt samma produkt själv och jepp, det följde med en liten grön plastpetmojäng. När jag hade lyckats slarva bort den gick det nästan lika bra med en liten skruvmejsel och en liten spetsnäst tång. Viktigt är att det liksom ska raspa en aning, då har ledaren fått kontakt.
 
purrfect skrev:
Tycker också det verkar konstigt. Jag har använt exakt samma produkt själv och jepp, det följde med en liten grön plastpetmojäng. När jag hade lyckats slarva bort den gick det nästan lika bra med en liten skruvmejsel och en liten spetsnäst tång. Viktigt är att det liksom ska raspa en aning, då har ledaren fått kontakt.
Samma erfarenhet som jag då. När man har kopplat telejack i en villa brukar man ha en hel drös med gröna mojänger som ligger och dräller.
Jag kan titta efter hos grossisten imorgon om det ska ligga en sån i varje förpackning.
 
Den gröna slitsnyckeln fick jag med dom jack jag köpte för ca sex år sedan, den svarta kommer jag inte ihåg var jag fått den ifrån. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns lite som att jag har blivit snuvad eftersom jag inte fick någon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.