Hej,

Vi bor i ett 70-tals hus med sköra plaströr där vi haft stopp ett par gånger nu. För att undvika problemet så justerar vi nu upp hur mycket vatten toaletterna ska spola. Den första vi öppnar upp spolar ca 4 liter vid full spolning, vi har satt ner denna till max vilket är 8 liter. Dessutom har vi gjort så att både halv och hel spolning spolar lika mycket efter som det finns uppenbarligen folk som inte förstår hur de ska användas.

8 liter låter kanske lite väl överdrivet per spolning dock? Vad säger ni? Och blir det så stor skillnad på vattenräkningen om man är 3 i hushållet?
 
harry73
en kubik dricksvatten (+avloppsvatten) kostar 10 kr, så 1 liter kostar 1 öre.
Spolar du totalt 25 gånger per dag kostar det 100 l extra vatten och det är 1 kr per dag så månadskostnaden blir då 30 kr
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay så om jag då spolar 8 liter istället så blir det ca 60 kr / mån, inte jätte summa men det är kanske onödigt? 6 l kanske är ett bra mellansteg?
 
harry73
Du undrade vad skillnaden blev i månaden, och skillnaden mellan 4 och 8 liter är just 4 liter, så skillnaden blir 30 kr i månaden (om du spolar 25 ggr per dag, och det tycker jag är rätt så mycket)
Mitt inlägg var inte menad för att beräkna ett hushållsbudget men för att ge en bild av vad din ändrade spolning max kan kosta och om en mindre risk på stopp i avloppet försvarar den kostnad.
Egentligen tror jag att ni klarar er med 15 spolningar per dag och då blir kostnader ännu mindre
 
Jag skulle aldrig ha snålspolande i gamla hus som ej bytt rör oavsett om det är gjutjärn eller 70'tals plaströr. Böt toaletter i mitt förra hur och hade aldrig stopp med den gamla Ido 59 som spolade 12-15 liter. Ny toalett = stopp, vred sen upp till Max och klarade mig från stopp.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
O
Om nu den extra vattenförbrukningen kostar mig 30kr extra i månaden. ska det ställas mot stamspolning.... De brukar kunna dra iväg ordentligt. Så jag tycker att kostnadsargumentet faller ganska platt... Om en spolning kostar 1000:- så om jag klarar mig från det i knappt 3år tack vare de extra liter vatten så går jag jämt ut... Ska vi dessutom räkna in förlorad arbetsinkomst för att man måste vara hemma å ta emot spolfirman. Jag säger inget mer...
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
harry73 skrev:
en kubik dricksvatten (+avloppsvatten) kostar 10 kr
Det var billigt. Här kostar det 17,12 + moms

Annar förstår jag TS resonemang. Det är jättesvårt att hålla gamla ledningar rena med alltför snålspolande toaletter, duschar etc.

I mitt fall är det lycligtvis bara servicen kvar. Allt annat är bytt ända tills utloppet under grundsulan :)
Men eftersom min servis svackar 1-2 cm på mitten så gäller det att hålla koll på läget.
 
Jag har nu skruvat upp båda toaletterna, satte den i källaren till 6 l då 8 l kändes lite väl mycket när man spolade. Den på övre plan var lite trixigare att läsa av, vet att jag satte den i näst lägsta läget vilket då bör vara 6 l då högsta är 8 l men det känns som att den spolar mindre än den i källaren. Men så är det olika toaletter med olika typer av spolanordning så troligen är det samma mängd ändå.

Den i källaren var satt så 3,5 l och den där uppe på 4 l. Man hör det ganska mycket mer i rören nu när man spolar så någon skillnad gör det säker.

Spolning av rören kostar 2000 kr plus arbetstiden man själv får lägga och vi har redan haft dem här 3 gånger plus då en genomgång.

Kvarstår problemet så får man väl gå upp till 8 l och se om det hjälper, men visst, jag lär hinna bli 2000 kr fattigare då med om jag inte köper någon rens som kan lösa problemet.

Jag var egentligen mer frågade till om 6-8 l var helt sjukt mycket men vad jag förstår så spolar alltså äldre toalettstolar till och med merän så.

Edit. Kan tillägga att jag även tog bort halvspolning på båda vilket innebar ett litet ingrepp men det gick vägen med IFÖ:s hjälp.
 
Som jämförelse kan man ju säga att i USA är en normal spolvolym 3.6 gallon varje gång man drar i handtaget. Det motsvarar 13.6 liter och det blir en rejäl virvel i skålen :)
 
kulle
Yaken skrev:
Som jämförelse kan man ju säga att i USA är en normal spolvolym 3.6 gallon varje gång man drar i handtaget. Det motsvarar 13.6 liter och det blir en rejäl virvel i skålen :)
Skulle tro att det oxå är lite större volymer när dom gör 2 an :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
du fixar inte stoppet själv med högtryckstvätt och en rensgrej till den då?
 
Vi har inte bott i huset så länge så nej, jag har inte bekantat mig med den delen men hört en hel del som har sparat bra med pengar på att köra med egen högtryckstvätt. Så ja, detta kommer bli en prioritet om vi får stopp igen men så som vattnet forsar nu så undrar man hur det ska kunna ta stop men det återstår att se.

Jag kommer ihåg när de spolade tidigare och man tittade i rensluckan såg var det inte mer fart än som om något stod o pinkade en andra ändan. Får hoppas det är lite mer tryck nu.
 
En bra högtryckstvätt och spolslang kan lösa många problem.

När det gäller flöde i en stam så kan det se långsamt ut. Fallet kanske bara är 0,5-1 % normalt
Men! Det är nästan alltid fettvalkar, skavanker, rötter eller bakfall som gör stopp. Har du filmat?
 
Jepp de e rent spolat så långt det går och även filmat. Det finns mindre svackor men inget större :

[video=youtube;x1E8vBbpAKg]https://www.youtube.com/watch?v=x1E8vBbpAKg[/video]
[video=youtube;Xen4j4LR-pU]https://www.youtube.com/watch?v=Xen4j4LR-pU[/video]
[video=youtube;5nVza17tptc]https://www.youtube.com/watch?v=5nVza17tptc[/video]
 
O
Om en spolning av stammarna kostar 2000kr, då spricker min kalkyl;) Då kan du spola ännu mer innan du är uppe i kostnaden för spolningen av stammen... Testa ett tag med den större mängden vatten, blir det ingen skillnad så kan du alltid gå tillbaks till snålspolandets underbara värld! Det är ändå inga jättepengar du har förlorat på ditt test. För fungerar din test, så har du trots den ökade vattenförbrukningen sparat pengar...

Jag har lärt mig att mad dagens snålspolande toaletter så kan det vara smart att ibland "spola själv" med några hinkar vatten. Så jag är övertygad om att det kommer bli bättre med den ökade vattenmängden!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.