corre skrev:
Om du har en växellåda med lågväxel går det. Maxvarv 3-400rpm för att blanda.

Ytan drar du först av med en rätskiva så den är i jämnhöjd med anslutande golv. Efter en stund när ytan är fastare så glättrar man ytan med en stålspackel i cirkulära rörelser för att slipa till ytan jämna. Duscha med vattenflaska och håll ytan lätt fuktad i ett par timmar, gärna en bit plast över.

[länk]

[länk]
Tack för bra info.

Går det att blanda 4040 manuellt utan visp?

Vilken sorts plast täcker jag med och hur ser jag till att plasten inte fastnar i spacklet när det torkar?

Behöver jag en "riktig" rätskiva av aluminium eller går det bra att använda en plankbit?
 
Finns det något färdigblandat spackel jag kan använda?
 
Jag skulle inte blanda för hand, då det är snabbspackel och har behov av att blandas väl.

Jag tror inte det finns något färdigblandadat som är hårt nog, eftersom det behövs en kemisk reaktion för att härda spacklet.

Övrigt långsamthärdandeverkar ha grövre ballast, vilket gör reprationslagning svårare.
 
Duger min borrmaskin eller skruvdragare för att vispa med?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
 
Tror jag har samma modell av skruvdragare som dig och den funka utmärkt att blanda med. Gjorde tvärt om mot beskrivningen och hällde vatten i pulvret.
Hade i lite i taget tills jag hade bra konsistens på spacklet och fortsatte blanda någon minut efter jag va säker på att allt va blandat.
 
Jag köpte en billig borrmaskin när jag skulle blanda finbetong. Köpte en på Bauhaus för ca. 199:-
Den har jag endast när jag skall blanda betong och liknande.

Det gör inget om motorn till slut brinner upp (har varit nära några ggr.) :)

Det finns naturligtvis riktiga maskiner avsedda för ändamålet, som man kan hyra/köpa, men blandar betong väldigt sällan funkar detta alternativ
 
Jag tänkte använda weber 4040 enligt tidigare förslag.

Hur gör jag om jag vill täcka över med plast för att hindra att den torkar för snabbt?
1. Vad använder jag för plast?
2. Hur länge behöver jag vänta innan jag lägger på plasten?
3. Finns det ingen risk att plasten gjuts fast?
4. Ska plasten ligga direkt mot golvet eller ska det finnas luftspalt?
 
Skär upp en vanlig sopsäck, det räcker, ingen risk att den fastar.
Vattna, plasta, vänta över natten, vattna vid behov och täck av efter ett dygn.
Ingen luftspalt
 
Säkert nån som kan bättre men
Vilken plast som helst
När du kan gå på den efter några timmar, vattna innan du lägger dit plasten, det är nye så bråttom
Nej
Gärna med lite vatten på den gjutnaytan plasten lägger du rakt på, den ska utestänga luftning så ingen luft spalt
 
Några tips för att hindra att min borrmaskin går sönder om jag använder den som blandare? En och annan borrmaskin som extraknäckt som blandare har motorn brunnit på såvitt jag förstår.
 
du kan ju blanda det första med en spade, när du känner att det är hyfsad rätt kör du med maskin, du slipper då det tyngsta.. borrmaskin är ju inte ideal, lite klen.
Liten visp är ju annars lättare, finns lite olika stora. Jag har ibland blandat med en bit armeringsjärn jag böjt till en visp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.