Hej.
I samband med husbygge i somras sökte jag även bygglov för ett uterum. Enligt detaljplanen får jag bygga 180 kvm enplanshus på min tomt.
Husplattan är 160 kvm, alltså fick mitt uterum inte vara större än 20 kvm om jag inte skulle hamna över detaljplanen.
Sagt och gjort så så fick jag hus och uterum beviljat.
Jag har nu beställt ett uterum från willabgarden och det är 25 cm djupare än jag fått bygglov för.
Enligt bygglov skall mitt uterum vara 3,5x5,7m = 20 kvm. Nu kommer det i stället att bli 3,75x5,7 m vilket innebär knappt 1,4 kvm större uterum.
Alltså kommer totalen med hus bli 181,4 kvm och faller utanför detaljplanen.

Bör jag ta kontakt med kommunen eller är det dumt att väcka en björn som sover?
Så som läst mig till kan det vara ok med mindre avvikelser och i detta fallet handlar det ju totalt om mindre än 1%.

Köra på och hoppas att ingen märker eller köra med öppna kort och hoppas på att dom säger att det är ok?

Mvh Freddan
 
harry73
Ta kontakt med kommunen. det borde inte vara omöjligt eftersom det är pga kontstruktionsmässiga skäl. Annars borde det gå att få in det under attefallsregler.
 
Borde inte vara några problem alls.
Som harry73 säger så kan det även gå in under attefallsreglerna om tillbyggnad 15 kvm utöver detaljplan.
 
En avvikelse på 1% yta är inget att oroa sig över. Men om byggnaden går 25cm längre i en riktning mot bygglovet, så kan det vara värre. Hur ligger du till i avstånd till tomtgräns?

Kolla med kommunen, om du avviker 25cm från lovet, så vore det en rätt grov överträdelse av bygglovet, blir dyrt om det upptäcks. Men det borde inte vara problem att få det godkänt.
 
Att använda attefallsreglerna för att rädda de sista 1,4 kvm är visserligen möjligt, men gör du det har du sedan använt din möjlighet att bygga till enligt attefall. Den tillbyggnaden får bara göras en gång, oavsett om du bygger 15 kvm eller mindre.

Problemet är väl att du ska intyga i din kontrollplan att bygget stämmer med beviljat bygglov. Och det gör det ju inte, så säger du inget har du gett kommunen falska uppgifter. Även om det känns fånigt med 1,4 kvm så är det en avvikelse. Jag skulle prata med dom och säga att du fått en avvikelse, och se om de kan bevilja den som liten avvikelse i efterhand. Borde gå om du håller avståndet till tomtgräns, precis som hempularen säger här ovan.
 
  • Gilla
thomasbyggare
  • Laddar…
För några år sedan byggde vår granne på baksidan uterum. Det skulle komma för nära vår tomtgräns (3,5m) så vi fick yttra oss. Vi hade inte att invända, men de hade stora problem att få bygglov. Handläggaren avstyrkte, de drog upp det till beslut i nämnden, där ledamöterna var splittade. Alianspartiernas ledamöter tillstyrkte, de rödgröna avstyrkte. Men de fick sitt bygglov.

Sedan visade det sig att det modulbaserade system de hade tänkt sig inte passade mot deras hus (en utstickande detalj), så de behövde bygga ytterligare 30cm närmare oss, eller välja en måttanpassad lösning för rätt mycket mer pengar. Grannen frågade och jag sade OK. Han var lite orolig att det skulle bli samma cirkus i byggnadsnämnden igen. Men nu godkände handläggaren ändringen rakt av, tom utan formellt grannehörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.