Hej alla!
Vi har en fundering att bygga en carport/ett skärmtak över delar av vår garageuppfart. Dock har jag fått höra att det finns i vår kommun en regel om att det måste vara minst sex meter mellan garage och tomtgräns/gatan. Detta kan jag förstå, man vill att det ska gå att parkera en bil bakom garaget utan att bilen inkräktar på gatan.

Men.... Enligt kommunen gäller den regeln även carports vilket jag har svårt att förstå, varför skulle jag parkera bakom/utanför min carport? Ja inte mer än de fall man kanske har gäster och en bil parkeras bakom ens egen - men den situationen kan ju uppstå redan idag utan carport och det finns ingen regel mot det. Jag har frågat en handläggare men får inget svar mer än "att man har beslutat så"...

En tanke jag hade att det hade med "säkerhet", att om någon skulle köra väldigt fort längs gatan och tappa kontrollen och köra av/in i pelaren till carporten... Men det känns långsökt, speciellt som i vårt fall det är en 30-väg (dygnet runt), en återvändsgränd och till råga på köpet ligger vår infart ca en meter från där gatan slutar/vändplanen tar vid så ingen lär ju köra fort där.

Man kunde ju utforma pelarna närmast gatan så här också (som pelaren "närmast i bild"):

carport.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är ju inte så att vår carport skulle gränsa mot gatan, skulle nog bli en tre meter från dess "slut" till tomtgräns/gatan i alla fall så jag har som svårt att förstå informationen vi fått - det kan inte vara för att förenkla för snöröjning för vi har bott här rätt länge och ingen vinter har man skottat in snö på vår tomt, det skulle inte innebär några siktproblem heller (rak gata/inga hinder). Jag har sökt/läst här på detta eminenta forum men annorstädes också men hittar inget som kunde förklara det här med sex meter mellan en *carport* och tomgränsen/gatan...

Vi har inte ansökt om bygglov än men funderar väl på att göra det men skulle vilja förstå kommunens argument till minst sex meter mellan carport och tomtgräns/gatan innan vi ansöker om bygglov - någon här som är insatt i vaaarför denna regel skulle gälla även carports?

Tackar o bugar på förhand :)
/Rikard
 
Ofta så är marken prickad i detaljplanen 6m in från en gata. Men carport skall man få bygga även på prickad mark. Jag har hört om "regeln" också. Men fick den beskriven som en stark önskan från stadsbyggnadskontoret. Sådana önskningar är bra att respektera, livet blir enklare då.

En sådan regel kan finnas inskriven i detaljplanen, i så fall gäller den. Jga tror att den även kan finnas inskriven i planer på högre nivå. I så fall gäller det troligen också.

Men om inte kommunen kan peka på en giltig regel, så har de inte rätt att neka bygglov för en carport som i övrigt uppfyller kraven i detaljplanen. Troligen måste den dock ligga 4,5m från gränsen om den skall uppfylla de vanliga avståndskraven i det. planen. Så 3m lär du inte få igenom.
 
Hemmakatten
En carport har ju ofta någon sida helt täckt av t.ex. fasadpanel som då kan förhindra sikten ut mot gatan. Det är kanske ett sådant resonemang kommunen för. I så fall kan du föreslå ett bygglov där det står att sidorna ej får bekläs.
 
Redigerat:
Vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sedan, då hade vi samma "problem" med avsaknad av carport, och att det blivit för kort avstånd till gatan.
Svaret jag fick av min kommun då var att om en ansökan om att bygga in carporten med väggar och garagedörr skulle komma in i framtiden så har kommunen i stort sätt ingen som helst möjlighet att avslå detta, därför godkände man inte carport för nära vägen från början.
 
Tanken med 6-metersregeln är att du ska kunna parkera bilen och gå ur för att öppna garaget, utan att behöva stå på gatan. Varför det även gäller en carport är väl för att det lika gärna kan stå något i vägen i carporten, en cykel, en snöskyffel som vält eller liknande, som behöver flyttas på innan man kan parkera bilen. Då ska du inte behöva stanna på gatan.
 
eemeliie skrev:
Varför det även gäller en carport är väl för att det lika gärna kan stå något i vägen i carporten, en cykel, en snöskyffel som vält eller liknande, som behöver flyttas på innan man kan parkera bilen. Då ska du inte behöva stanna på gatan.
Jag vet inte riktigt om jag köper den förklaringen - det kan ju precis lika gärna vara så att barnen slängt ifrån sig cykeln på uppfarten även om jag inte ens HAR ett garage eller carport, vilket tvingar mig att stanna ute i gatan och ta bort cykeln innan jag kan köra in på min tomt.
 
  • Gilla
FixarSara
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag vet inte riktigt om jag köper den förklaringen - det kan ju precis lika gärna vara så att barnen slängt ifrån sig cykeln på uppfarten även om jag inte ens HAR ett garage eller carport, vilket tvingar mig att stanna ute i gatan och ta bort cykeln innan jag kan köra in på min tomt.
Så kan det så klart vara, jag spånar bara utifrån det jag läst om detta. Det kan också vara så att kommunen har en parkeringsnorm/policy som säger att du ska ha plats för två bilar på din tomt, bland annat har jag sett det i Uddevalla kommun.
 
eemeliie skrev:
Så kan det så klart vara, jag spånar bara utifrån det jag läst om detta. Det kan också vara så att kommunen har en parkeringsnorm/policy som säger att du ska ha plats för två bilar på din tomt, bland annat har jag sett det i Uddevalla kommun.
Så är det även i Bromma. Grannen har svårt att få bygga ut sitt hus eftersom han då bara skulle få plats med en bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.