En del av oss här på Byggahus har inte möjlighet att vara särskilt högljudda i sitt hantverksarbete. I mitt eget fall bor jag i lägenhet men vill ändå ha möjlighet att göra vissa hantverksarbeten i en ombyggd klädkammare. Jag tänker både på träarbeten men även metallarbeten.

Därför tänkte jag skapa en tråd där folk kan lista verktyget och/eller idéer för att arbeta tystare.

Ett bra exempel på en person som förstått grejen: https://www.youtube.com/watch?v=xpi7L2po_VM

Jag tänker på allt från tysta borrmaskiner, tysta skruvdragare, tysta märken, idéer för att minska vibrationer, typ av elverktygsmotorer (brushless) att leta efter eller andra tips och erfarenheter som människor har av oväsen vid hantverksarbete.

Kort och gott, hur gör vi vårt arbete tystare?
 
Om du snickrar på traditionellt vis med handverktyg så blir det väldigt litet oljud och inget damm. Jag gjorde det mesta för hand i många år innan jag fick möjlighet att börja skaffa maskiner. Hyvlade och sågade för hand. Så har folk snickrat i hundratals år och resultatet blir lika bra som med vilka supermaskiner som helst. Skillnaden är bara att det tar litet längre.
Om man jämför traditionellt handverktygssnickrande med de maskiner som du kan få in i en klädkammare så tror jag att du förlorar väldigt litet i effektivitet på att arbeta för hand.

Då behöver du en riktig stabil fullstor snickarbänk men i övrigt klarar du dig med väldigt litet utrymme.

Metallarbete går inte att göra inomhus i bostaden. Hur du än vänder på det så blir du förr eller senare tvungen att kapa och slipa och svetsa och sannolikt också smida. Allt det där är arbeten som är rökiga och dammiga och extremt brandfarliga.
 
Hur mycket ditt arbete hörs hos grannarna beror mycket på åldern på huset du bor i. Gamla trähus kan vara lyhörda och t.ex stegljud, tänk hammarslag, kan höras tydligt. Man kan alltid lägga in ett isolerande extra golv, bygga isolerande extra innerväggar mm som kan hjälpa.
Ta och tala med grannarna och provsnickra lite och låt dem bedömma hur mycket som hörs och om det är OK.
Håller annars med heimlaga, handsåg, handhyvel mm är väldigt tysta.
Större maskiner, även om de står på maskinfötter, är nog inte att tänka på. Allt jag har som inte är handverktyg kräver hörselskydd. Så även handcirkelsågen.Liten bänksvarv/ bänkborrmaskin för metallarbeten hörs väl inte mer än en köksmaskin och borde vara OK.
 
Redigerat:
Jag hade i många år en liten arbetsyta i klädkammaren, detta fungerade faktiskt riktigt bra. Jag fick givetvis välja jobb efter utrymmet och arbetade i stort sett uteslutande med handverktyg. Problemet var att få virket i rätt dimension utan att behöva köpa dyrt planhyvlat, detta löste jag genom att anmäla mig till en slöjdkurs där jag träffade trevligt och kunnigt folk som jag lärde mig mycket av dessutom fick jag tillgång till maskiner för att få till mitt virke till hanterbara bitar.

Vi blev ett så gott gäng att kursledaren som planerat att sluta fortsatte att hålla kurser för oss kvarsittare i flera år:)
 
Att jobba med handverktyg behöver verkligen inte vara långsammare än med maskiner. Mycket beror på om det är enstaka föremål eller fler av samma. Med handverktyg kan man känna sig fram och gradvis närma sig slutresultatet. Med maskiner ligger jobbet ofta i inställningar innan själva bearbetningen, endera blir det rätt eller fel. När man fått till det "rätt" går det snabbt att tillverka flera av samma. Sen är det också beroenda av vilken typ av material man vill jobba med, MDF fungerar mindre bra med handverktyg. Jag föredrar oftast att jobba tyst utan damm, skyddsglasögon och hörselskydd även fast jag inte har grannar att störa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.