Det är inte "halkbekämpningsgruset" som är den stora boven. Lossnade dubbar däremot, väger mycket och har därför mycket större kraft när de kommer farandes. Brukar ju ta ett tag innan det är sopat och resterande skräp har förflyttats utanför körbanorna.
Hade en spricka för några år sedan på förarsidans nederkant.
Besiktningen gjordes av en kvinna med indiskt påbrå, kanske 148cm lång...
"Den måste jag anmärka på för den sitter mitt i synfältet" sa hon.
För mig som mäter 194 cm i strumplästen hamnade dock sprickan så lågt att den låg framför motorhuven och inte trafiken.
Jag argumenterade ändå inte emot.
Man ska ju inte behöva vara basketspelare för att köra en viss bil.
---
Till det positiva:
Kostar en slant att byta, men man får väldans bra sikt sedan. Tydligt att äldre rutor är ganska mattslipade.
Besiktningen gjordes av en kvinna med indiskt påbrå, kanske 148cm lång...
"Den måste jag anmärka på för den sitter mitt i synfältet" sa hon.
För mig som mäter 194 cm i strumplästen hamnade dock sprickan så lågt att den låg framför motorhuven och inte trafiken.
Jag argumenterade ändå inte emot.
Man ska ju inte behöva vara basketspelare för att köra en viss bil.
---
Till det positiva:
Kostar en slant att byta, men man får väldans bra sikt sedan. Tydligt att äldre rutor är ganska mattslipade.
Var tvungen att googla, visserligen från 2010 men troligen lika sant idag. http://www.dn.se/motor/grov-sand-spracker-bilrutor/harry73 skrev:
Stänkskydden höjer bränsleförbrukningen.
Därför är de borttagna i standardpaketen på bilar, det är på standardmodellen alla förbrukningsmätningar görs.
(Fick jag som info från säljaren när jag byggde ny tjänstebil)
Därför är de borttagna i standardpaketen på bilar, det är på standardmodellen alla förbrukningsmätningar görs.
(Fick jag som info från säljaren när jag byggde ny tjänstebil)
Synd att det hann spricka. Din glasmästare ljuger för dig det går utmärkt att laga ett sådant stenskott det kommer visserligen att synas tydligt.
Till Robert 63
Vindrutorna är mycket större idag än dom var förr så träffytan blir betydligt större. Speciellt panoramavindrutorna är mycket stora. Dessutom så är glasen tunnare idag. Framförallt så görs yttre glaset väldigt tunt. Vw och mazda har så tunna glas som 0.8 mm i det yttre glaset.
Till Robert 63
Vindrutorna är mycket större idag än dom var förr så träffytan blir betydligt större. Speciellt panoramavindrutorna är mycket stora. Dessutom så är glasen tunnare idag. Framförallt så görs yttre glaset väldigt tunt. Vw och mazda har så tunna glas som 0.8 mm i det yttre glaset.
Jag hade en SAAB 9000 -97 utan stänkskydd bakom de drivande framhjulen. Karossen är lite insvängd bakom framhjulen, så man fick alltså sitt eget sprut av grus och skit på framdörrarna! En idiotisk konstruktion.