Dystert besked från elektrikern idag. Antingen drar man fram en ny kabel från källaren (görs klokast i så fall i hela föreningen) alternativt bygger man om proppskåpet i källaren i en "ful"-lösning (ful eftersom den begränsar framtida alternativ) eller så låter man det vara som det är. Alt 1 och 2 var ungefär lika dyrt och elektrikern ville inte göra en osmart och begränsande lösning som alt 2.

*Suck*

Dags att tänka om mao.
 
Kör hällen och ugnen på samma säkring.
Det brukar inte vara några problem, jag har gjort några
liknande installationer och det har fungerat klockrent!

Roger
 
Husbyggarn skrev:
Ja, separata häll och spiskombinationer måste nog matas från separata enfassäkringar ifall man vill köra max och vara säker på att inte säkringen löser ut efter en tids värmande..
Så skulle jag INTE koppla.

Jag råkar mycket hellre ut för att en gemensam säkring till ugn och spis löser ut, än att en enda huvudsäkring till en hel lägenhet löser ut.

Enfas är ett gissel, än värre blir det om nån klåpare verkar ha kopplat, jag har bott i en lägenhet med enfas 16A huvudsäkring, den spisen var bland det långsammaste jag varit med om...
 
yxis skrev:
Enfas är ett gissel, än värre blir det om nån klåpare verkar ha kopplat, jag har bott i en lägenhet med enfas 16A huvudsäkring, den spisen var bland det långsammaste jag varit med om...
Hur funkar detta? Om spisen själv kan reglera funktionen utifrån energitillförseln, varför går då nånsin proppen? Borde det inte vara så att antingen går proppen eller så funkar plattan fullt ut?
 
Jag bor i Norge. Där är ALLT av spisar/ugnar/tvättmaskiner/torktumlare enfas. Det mesta dessutom med en vanlig stickpropp som det bara är att plugga i väggen. Jag har inte lagt märke till att ex. spisen skulle va långsammare än när jag bodde i Sverige. Har en relativt ny Husqvarna spis med keramisk topp.
Köp spisen i Norge så har du löst problemet med inkopplingen i alla fall, sen är dom billigare här.
 
Finns det över huvud taget några hällar resp. ugnar för trefas? Tycker själv att det är fullständigt vansinnigt att stoppa in en häll på 7Kw med 1 fas eller 2x1 faser

I vårt hus har vi avsäkrat 3x16 och det är ju på gränsen att det kommer att fungera riktigt (visst det är kanske inte ofta alla plattor är på för fullt samt ugn), vad händer om vi torkar tvätt eller kör med elpatron samtidigt? "glöm inte stänga av elpatron innan du börjar med maten älskling!" :(

Hade det varit trefas hade man ju fått ut samma effekt på 3x10A, samt köra elpatron och annat samtidigt, nu känns det lite olustigt att stoppa in prylar som kräver 3x1 fas 16A för det kan ju ivärsta fall suga "all" el... det finns ju lite fler energislukare: vattenkokare, mikro m.m.

Drar man dessutom upp 2x2,5 kvadrat tråd till hällen, så skall man ju ha lika mycket nolla eftersom det naturligtvis skall gå lika mycket ström tillbaka genom nollan... i en trefas anläggning har ju nollan nästan en kosmetisk roll (om nu inte mina elkunskaper helt har slagit slint)...

Mycket möjligt att detta resonemang är högst hypotetiskt och inte kommer att innebära ett reellt problem, men jag känner mig inte riktigt bekväm med 1-fas hällar (vilket ju faktiskt hällen är även om belastningen delas mellan två enkla faser). Säkra upp? Tja det är väl det som är alternativet till nätägarens glädje...

Mvh
Reine
 
Jag har skummat tråden och är du verkligen säker på att det är en 220v spis du har nu?

Ser kontakten bakom spisen ut på detta vis?
324935_X_2004-06-30_110354.jpg

Jag håller också på att byta ut min gamla spis mot inbyggnadsgrejer..

Och i mitt fall så är hällen på 6200W så den använder upp trefas-kontakten från den gamla spisen.. Ungnen tar 3200W så den kräver en 16A säkring för sig själv, så den måste jag dra nytt tilll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.