Funktionsmässigt skulle jag väl säga att dom är ungefär likvärdiga.

Kvar är alltså tyckte och smak alternativ om du redan är inkörd på något märke.

Jag skulle valt festool varje dag men då har jag redan ett gäng gröna saker vilket gör att jag kan utyttja skenorna till fräsen osv.

Det ska även sägas att jag redan har TS55 och är väldigt nöjd.
 
Jag blev förvånad att Boschen var dyrare, men sen såg jag att den kom med extra klinga samt vinkelanslaget (FSN-WAN).
Festoolen å andra sidan kommer med tvingar.

Ett tips är att kolla www.idealo.de , oavsett om du väljer Bosch eller Festool.
Dock ser Toolabs paket på Boschen väldigt bra ut (extraklinga, samt vinkelanslag), för knappt 5000:- får du såg, L-boxx, 2x skena, skarvstycke samt skenväska från Tyskland.
 
P
Två skenor känns som ett måste. Har bara en idag och det blir aldrig bra när man måste stanna sågen och flytta skenan. Vinkelanslaget kanske man inte använder så ofta, eller ?
Lite synd att min gamla Boschskena inte passar ihop med de nya för då hade jag klarat mig med en.

Var såg du att det ingår en extra klinga? Ser bara att det står levereras med en 48-t klinga.

Kollade på Idealo men kan ingen Tyska så jag tyckte det var svårt att förstå vad som ingick.
 
Redigerat:
P
Tack! Får kolla lite mer imorgon. Sovdags.
 
Jag var i exakt samma sits. Gillade Boschen när jag vart o känt på den. TS55 vet jag är bra sen tidigare.
Så Jag jämförde också de två paket ifrån toolab. Mina krav var: minst 2 långa skenor, 1st 800 skena, tvingar och lboxx/systainer. Det hela slutade med att Festoolen var en tusing billigare..
Fast nu har ju jag också fått 40cm mindre skena.. Det som drog iväg var ju Bosch 800 skena och tvingarna.

Är grymt nöjd än sålänge. Den morrar fint i uppstarten :)
 
Som skrivet så är de likvärdiga, men det är smart att hålla sig till ett märke för att slippa ha skenor från olika tillverkare. Jag har dock för mig att det finns adaptrar som gör det möjligt att köra Festool-maskiner på Bosch-skenor.
 
Och väljer du Bosch-sågen kan du använda den på Festools och andra skenor - utan adapter :)
 
Slutar jag inte läsa här snart så kommer jag råka beställa en bosch sänksåg med skenor 🙈
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Och väljer du Bosch-sågen kan du använda den på Festools och andra skenor - utan adapter :)
Så var det ja :). Jag som blandade ihop saker och ting :)
 
Husägaren87 skrev:
Slutar jag inte läsa här snart så kommer jag råka beställa en bosch sänksåg med skenor 🙈
Vad väntar du på? Du är väl värd en sån? ;) :D
 
Det tycker jag, frågan är om frugan tycker det 😤 har ett barnrum som ska fixas först, så gör jag det till henne så är chansen större att jag kan beställa hem både sänksåg och kap/gersåg inom den närmsta framtiden 😁
 
Peter_K skrev:
Bra pris !


[länk]
Rekommenderas, både såg och Lefeld.de :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.