Tja, jag har ingen aning. Hon kan ju ha talat för sig själv, inte för kommunen. Det är ju möjligt att om jag pratar med någon annan att den personen säger något helt annat... :-/
 
Det är inte bara det att ett bygglov kan överklagas även om det följer detaljplanen. En överprövande instans kan även upphäva ett bygglov trots att det är helt enligt gällande detaljplan. Byggnadens placering kanske inte är den lämpligaste för tex grannarna. Och går det att placera en byggnad så att det stör omgivningen mindre så skall man göra det.

Om grannarna klagar och man ändå bygger så tar man en risk. Det finns exempel där ett hus fick rivas och flyttas något för att ta hänsyn till de kringboende.

Kanske inte "så kul" för den som ska bygga med överklaganden. Men när du sedan har byggt ditt hus så kanske det nästa gång det skall byggas i området är du som vill överklaga.
 
Du pratar som om du utgår från att jag vill köra över mina grannar. Hur har du dragit den slutsatsen?
 
Sålänge du följer detaljplanen så är det inga problems, men överskrider du den ex att du skall bygga 5kvm mer än detaljplanen säger så måste man har grannarnas godkännande. Om du skiter i det och grannarna klagar till länsstyrelsen i efterhand får man problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.