volvo skrev:
Denna försäkring är inte bara till för er, utan för en ev. framtida husköpare som isåfall har en försäkring som täcker ev. byggfusk från er sida (om ni nu inte kan betala av någon anledning)

Det är inte alla husbyggare som är seriösa.................
Men eftersom den ändå inte gäller i egen refi så . . .
/K
 
Finns bara "GAR-BO" kvar i sverige för dig som självbyggare.Jag klarade mig med 12000 för 170 kvm......
 
Snailman
ok, hade du med några entreprenader överhuvudtaget då?
Och har du behövt göra någon slutbesiktning. Den lär de ju ta 4 tusen för?
 
Ett MASSIVT upprop verkar ju vara på sin plats! Detta är den enda punkt på egenbyggarprogrammet som känns som om man gör allt för att förtränga ur medvetandet och ändå är den "viktig" för att komma igång ordentligt.

Är det någon egenbyggare här på forumet som har en BRA erfarenhet av försäkringen eller processen att teckna en sådan?
 
viltfjall skrev:
Ett MASSIVT upprop verkar ju vara på sin plats! Detta är den enda punkt på egenbyggarprogrammet som känns som om man gör allt för att förtränga ur medvetandet och ändå är den "viktig" för att komma igång ordentligt.

Är det någon egenbyggare här på forumet som har en BRA erfarenhet av försäkringen eller processen att teckna en sådan?
Kanske skulle funka nu med ny regering också...
Förra regeringen var ju lobbade av huskonstruktörerna.
Ga-Bo tex ägs ju av hustillverkarna, och tjänar säkert multum på en extra försäkring, som då också gör så att de aldrig behöver lösa ut sina garantier... >:(

/K
 
Nordic Guarantee tar 12.000 som minimipris.... likaså Bostadsgaranti som jag tagit försäkring hos. Luktar kartell.....
Min gissade byggkostnad är 950.000.

/Brorsan
 
Brorsan skrev:
Nordic Guarantee tar 12.000 som minimipris.... likaså Bostadsgaranti som jag tagit försäkring hos. Luktar kartell.....
Min gissade byggkostnad är 950.000.

  /Brorsan
Det betyder att du betalar ca 1% av byggkostnaden vilket ju ändå kan anses hyfsat acceptabelt.

Jag har en beräknad kostand på husbyggsatsen på 130 kkr, och kommer mao betala 10% i försäkring !!

Hoppas fortfarande på att jag slipper dock, det visar sig när jag skall göra min bygganmälan...

/K
 
Jag önskar att jag på nåt sätt skulle kunna nå ut till alla som bygger själva med tipset att söka dispens på att slippa byggfelsförsäkringen när man bygger själv.
Vi gjorde det och det gick igenom.
 
volvo skrev:
Denna försäkring är inte bara till för er, utan för en ev. framtida husköpare som isåfall har en försäkring som täcker ev. byggfusk från er sida (om ni nu inte kan betala av någon anledning)

Det är inte alla husbyggare som är seriösa.................
Var vänlig och nämn någon som har fått ut på byggfelsförsäkringen. ;)
 
bensod skrev:
Finns bara "GAR-BO" kvar i sverige för dig som självbyggare.Jag klarade mig med 12000 för 170 kvm......
Jag har fått byggfelsförsäkring från bostadsgaranti fast vi bygger allt själva...Konstigt för våran kommun sa att det är dem ändå som tar sig an självbyggare. Ringde garbo och dem sa nej...så det är ju ganska kontigt tycker jag.

Vårat kostade 15 000 för 180km2 (har inte betalat än för bygget blev försenat så jag ska skicka in en ny ansökan snart igen när vi ska dra igång i vår) men då har jag angett ett högt värde på övrigt byggmaterial som jag ska skriva ner till nästa ansökan. Kanske kommer undan med c:a 12 000. Våran bank och kommun (Avesta) kräver byggfelförsäkrning dock ej färdiställandeskydd...

Mvh Charlotte
 
Jag fick höra på omvägar att uppe i STHLM eller kanske flera ställen vad vet jag ? att man skiter i och skaffar den försäkringen och tar en straffavgift från kommunen då det blir billigare ,.,.,.,.
 
har också hört det!! Men e nog för chicken för det haha:) räcker med att jag "fuskar" med siffrorna på övrigt byggmaterial ;)
 
ring till kommun och fråga vad det kostar och vilka följder det kan bidra till (glöm ej och innte presentera dig)
 
fast jag måste ha byggfelsförsäkring för att få byggkreditiv iaf så...:(
 
men hur gör dom uppe i STHLM ?????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.