Har en liten fråga . Vi kollar på ett hus med en källare där källaren är på ca 70kvm varav inredd gillestuga , bastu , pannrum , tvättstuga , och förråd. Säljarna säger att de är fukt i källaren , vilket man kan känna att de luktar lite "unket" . Räcker de att riva ut allt organiskt material och ventilera och dränera ? För antagligen tränger de in fukt utifrån , dock inget synligt fukt eller mögel , endast i pannrummet där man ser att de är lite fuktigt , dock inget organiskt material där inne.
Dränering är ej gjord sen huset antagligen är byggt, förövrigt är huset väldigt fräscht och ligger bra.
Vad kan ett sånt projekt tänkas kosta ? Varav anlita någon eller göra de själv ? Nån med erfarenheter ?
 
Det är svårt att säga, troligtvis räcker det att dränera och ta bort allt organiskt men det finns sällan några garantier. Jag fick offerter på dräneringen mellan 65 och 130k inkl rot. Ville inte göra det själv.

Ta bort inredningen är dock enklare att göra själv. Sen får du räkna med lite pengar och en del jobb att putsa om väggar då de säkert tagit stryk. Håll även koll på ventilationen. Kanske ska höra med en fuktutredare.

Byggår?
 
Redigerat:
Okej , men de är inte svårare än så om man tänker ?
Självklart beror de väl på va man väljer att inreda källaren med mm . Vågar man köp ett sånt hus ?
Om säljarna ändå informerat om de , är de nått man kan göra prisavdrag för ?
Utgångspriset ligger på 1.8mille.
 
De flesta äldre hus kommer att vara så. Jag vågade köpa ett sådant hus. Jag har ett gym och bastu i källaren, ej avsett som boyta.

Priset beror på hur attraktivt huset är. Om det är få köpare så visst kan du pruta. Du kan komma väldigt långt med att riva allt organiskt och ha en luftavfuktare och vid behov dränera och isolera, så blir det en trevligare källare. Lägg till 150 000kr och fundera på om det är värt.
 
Har du möjlighet så kan du lösa dränering själv. Men 3000 per löpmeter är väl snittet i dina (våra) trakter. Vill du ha en rekommendation på en bra firma så säg till.

Och det går inte att göra avdrag i efterhand utan du vet ju om det innan du budar nu. Det är något som ligger i korten, lite som takbyte efter ett antal år.
 
Okej. Huset är byggt 1978 , ja känner kan de va endå bara dränering å fix invändigt så låter de ju inte omöjligt . Dock sluttar berg mot huset och i källaren sticker en bit berg upp , kanske gör de ännu mer omöjligt ? Ännu dyrare ?
När du själv köpte ett sådant hus , va de många intresserade? Prutade du själv ?
Bör man göra en besiktning när man ändå har berett sig på riva ut och dränera ?
 
Taket är nytt från 2015 . De är väl mer fönster som kan tänkas bytas/renoveras. Lite små fix för övrigt .
Då kanske man skall satsa :) väldigt trevligt hus med många möjligheter som sagt .
 
Det blir dyrare om det är berg, helt klart. Ingenting är omöjligt, men kan bli riktigt dyrt.
Jag ville ha huset och fick till ett avslut innan budgivning, en bra bit under min smärtgräns.

En besiktning är väldigt bra att göra, om man inte har väldigt god koll själv.
 
Om du behöver källaren till bostadsändamål (sovrum, allrum) ska du fundera en extra gång. När jag köpte mitt senaste hus såg källaren snarare ut som en kompostanläggning, mörkt, fuktigt, rått med trasig elpanna. Jag tror att det avskräckte en del spekulanter på denna fantastiska fastighet. Jag rev ut allt, städade, gjorde om delar av dränaget men inte hela.
Källaren har fått sig ett betonggolv, väggarna blev putsade och vitmålade, upp med belysning och nu är det en fantastisk torr snickarverkstad samt välbehövligt förråd. Som en källare ska vara. Jag skulle kunna inreda ett spa.
den horizontala träregeln som ligger direkt på grunden) är i gott skick. Om fukten klättrar upp i källarväggen är det den som tar stryk, och sedan resten.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Okej AA , har googlat en del o läst på forum . Folk är ju livrädda för såna "hus" projekt . För mig låter de absolut inte så illa . Självklart en del pengar +tid men man får ju näst in till en torr källare precis som man vill ha den. Tror endast de behövs dräneras på två sidor av huset
 
Kommer du in i källaren de närmsta dagarna så är det ju bra. Det är ju snösmältning på gång och en himla massa vatten i cirkulation, så det blir väl inte mycket värre än det är i dagsläget.
Berg som lutar mot huset kan vara riskabelt, men har du tur så kan det var löst på något snillrikt sätt, men någon vall som leder bort eller liknande.
 
Ja vi ska kolla på huset ev på fredag . Hörde mig för och fick också höra att man kunde göra nån slags vall eller liknande .
 
Hammarfall skrev:
En besiktning är väldigt bra att göra, om man inte har väldigt god koll själv.
Mitt förra hus byggdes 1926 och det hade aldrig omdränerats. Jag bodde där i 24 år och dränerade inte, efter råd från flera kunniga. Källaren användes som källare; satte dit extraventilation, lösa väggar på stålramar mot murarna, klinkade golven. Viss fukt framför allt under sommarmånaderna men ingen "källarlukt". Jag hade tvättstuga i källaren så det var känsligt med ev lukt. Vill med detta säga att dränering kan vara nödvändig men det är inte säkert att det blir bättre. Jag tycker du ska anlita en kunnig hjälp, precis som Hammarfall skriver.
.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.