Hej! Alla kunniga forum experter.

Vad för märke är denna dimmer och kan den användas med ledlampor?
DSC_0387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehe ja det är nog ganska omöjligt att svara på. Kan du inte öppna upp och ta ett foto på eventuell beteckning?
 
tommib
Tänkte först Elko RS men såg vid en närmare titt att det inte är det (eller en gammal modell). Oavsett vad det är för dimmer så kan man inte generellt säga att den kommer fungera med alla LED-lampor utan du måste antingen prova själv eller köpa en känd bra kombination.

Om du inte är bekväm med att plocka ut dimmern och titta efter vad det är (och ev byta den) så skulle jag rekommendera att du provar med billigaste möjliga dimbara LED-lampa från biltema eller jula eller liknande. Då ligger du inte ute med så mycket pengar... Eller så kör du halogen...
 
Man tackar för all hjälp.
 
JPEG_20160308_184852_1195379382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vi gör ett nytt försök då
 
tommib
Den dimmern kommer troligen inte passa så bra ihop med LED-belysningar. Vid ratten ser du en liten symbol som en ramp (dimmerkurva). Under den ser du ett litet R, som i Resistiv last. Det är t.ex. vanliga glödlampor och halogenlampor. LED-lampor och elektroniska transformatorer ser mer ut som en kapacitiv last. Om dimmern klarar av sådana är den märkt C (eller R+C för universaldimmers).

Mitt tips är att gå till en lampbutik och fråga efter en kombination av dimmer och LED-belysning som de VET fungerar ihop. Scheider gör t.ex. en universaldimmer med E-nummer 1370915 som fungerar med många LED-belysningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fan
 
tommib
Det är inte särskilt svårt att byta dimmer, och om du köper en Schneider/Eljo dimmer så finns åtminstone chansen att ditt gamla ytterhölje passar om det är en faktor i beslutet. Det som du måste tänka på är att vissa dimmers kräver nolla, vilket du sannolikt inte har i din dosa.

Jag tror att du får byta dimmer själv om du vill. Det beror lite på hur man tolkar elkopplare i ELSÄK-FS 2013 3§ 1.a stycket. Elsälerhetsverket skriver strömbrytare på sin hemsida men jag är inte säker på att en dimmer inte kan betraktas som "elkopplare". Detta är iofs juridiska hårklyverier, det är som sagt inte ett dugg svårt.
 
Tyvärr är det nog inte enkelt att byta eftersom en dimmer som ska fungera med LED-lampor vanligen behöver en nolla, som då kanske behöver dras fram till dosan.
 
Är det kvalitet dimmer du visa mig? Inga flimmer problem och att den klarar låga watt led.
 
Den som länkas i #10 är ett kvalitetsfabrikat. Men att få till en fungerande kombination mellan dimmer och LED lampa, är en egen vetenskap. Även om du har högsta kvalitet på Dimmer och toppkvalitet på LED lampan, så är det inte säkert att de passar ihop.
 
(y)
 
Tjena experter!

Nu har jag köpt en Schneider exxact led universal dimmer och skulle behöva eran hjälp att koppla kablarna rätt
DSC_0396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.