Vi ser oss om efter ett hus (bor nu i bostadsrätt) och har förälskat oss i ett parhus som ska visas på söndag. Nu vet vi ju att man trots förälskelsen ska vara vaksam, men vi känner samtidigt att vi är så väldigt okunniga pga att vi aldrig ägt ett hus. Jag har googlat och läst här på Byggahus, men kanske någon har något tips om vad vi ska titta på eller vad vi borde fråga mäklaren - något man ofta missar? Det här med fukt verkar vara ett vanligt problem - men hur vet man exempelvis om det finns skador underifrån? Huset är byggt på platta på mark och jag har läst att detta i kombination med trägolv kan ge problem. Nu är det just trägolv i de flesta rummen. Förutom lukt - hur kan man se eller märka en skada? Och vet någon om takfönster är bra eller dåligt ur fuktsynpunkt? Det finns tre takfönster. Och är det brukligt att knacka på hos grannar och höra sig för om problem med husen (husen i området byggdes alla samtidigt)?
Tacksam för input!
 
Det bästa rådet tror jag är att ta med sig någon med bättre kunskap, svårt för en som inte kan att bedöma omfattning av något. Sedan skulle jag se till att få en besiktningsklausul i avtalet, dvs att ni har rätt att frånträda avtalet efter besiktning.
 
Som sagt var uppmärksam på lukt, även "kamuflerande" lukt. Inte helt ovanligt att mäklare säter in en bukett med starkt doftande blommor, eller doftljus. Sådant kan dölja mögellukt.

Titta efter tecken på fuktskador nära golvet, bli misstänksam om det verkar helt nymålat, det kan vara helt oskyldigt, säljaren kan ha snyggat upp ett slitet ytskikt, men det kan också dölja något.

Jag har sett att Jula nu säljer en "beröringsfri" fuktmätare för en rimlig summa. Enklare modeller mäter ju med två nålar som man skall köra in i materialet, inte så uppskattat om man är på en visning. Men proffsen har använt mätare som mäter med kapacitiv givare, en platta man bara håller mot väggen som kan se fukt uppmot 5 - 10cm in i väggen.

Det är alltså en sådan som Jula nu säljer för några hundra (proffsmodellerna kostar typ 10 - 15 000). Jag vet inte om Julas är bra. men om jag vore ute på på visningar nu så skulle jag prova den.

Titta på badrumet. Om det är från byggåret så är det troligen dags att byta ut det, dyrt. Läs lite trådar under Badrum här, så hittar du exempel på fel man kan vara uppmärksam på.

Om taket är från byggnadsåret så är det troligen snart dags för ett byte.

Det är inte vanligt att spekulanter ringer på hos grannar, men ex. jag skulle inte bli irriterad om någon vill höra sig för när grannen säljer. Men var uppmärksam, om du märker att grannen verkar besvärad över att bli tillfrågad, så respektera det. Kan också vara så att grannen vet något negativt, men inte vill ställa till det för sin gode granne. Jag skulle i så fall nog lägga upp det så att man promenerar lite i området, och försöker få lite kontakt över staketet om någon är ute och fixar i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.