Du behöver troligen en kraftig pump, eller flera. Ett skyfall är minst 1 mm/min och räknat på ett 120 kvm stort tak så har du 120 liter i minuten. Det är ungefär det som en billig vanlig pump klarar, gissningsvis då utan lång avledningsslang med tryckfall och därmed sämre kapacitet.
 
Slänger in en sista fråga av modellen dummare. Jag har en tunna idag med en genomföring som fungerar ungefär så som diksussionen utgick ifrån, det rinner ut via en trädgårdsslang som sitter med koppling på utsidan.

Om jag har en pump, t.ex. någon variant på Jula-pumpen med 1 1/4" anslutning, hur för man då den igenom tunnan så att säga. Jag antar att man vill ha slangen längs med backen i den mån det går så att den inte behöver pumpa upp ur tunnan och sen vidare för jag gissar på att pumpen får jobba hårdare om den skall pumpa genom en slang som går vertikalt?

Finns det någon enkelt sätt att föra den genom så att det blir tätt eller är det helt enkelt att köra typ en genomföring och silikon? http://www.watski.se/Bordgenomforing-11e2a

Tryckfallet kanske inte blir så stort oavsett, jag har ingen som helst koll vilket jag misstänker framgått.



Tror för övrigt hela takytan är på cirka 140, så kanske 80 m^" totalt på den aktuella sidan.
 
Redigerat:
Gräver man ner slangen i dem eller kan man köra de ensamt som rör? För om röret skulle skulle gå ovan jord då behöver man väl något som står emot frosten om man inte skall plocka ner allt på vintern vilket vore omständligt. Kan man köra de där med en slangklämma i en änden mot genomföringen i sådant fall?
 
Min tanke var att använda dem som ensamt rör.
Ska det fungera även på vintern så kan du ju dra i en värmekabel (självbegränsande).
 
Det var mest för att de inte skulle frysa sönder och spricka, men det kanske inte är någon risk oavsett.

Är de så pass flexibla att det går att köra en slangklämma på dem och fästa i t.ex. en genomföring på tunnan tror du? I sådant fall är det ju en smidig lösning. Nästan ett plus om det inte är slang heller utan rör bara det går att koppla ihop med tunnan på något vettigt sätt.
 
Ett 50 mm rör är bara 1/4 i tvärsnitt jämfört med stupröret som är 100 mm(?). Det kan bli problem vid häftiga regn. det är också större risk att det fryser i ett tunnare rör. Även på vintern sker avsmältning på taket. Jag har 110 mm markrör från några stuprör som inte ligger frostfritt och de har aldrig fryst, men kör på det som du känner funkar bäst för dig :)

Ang pumpen så är det bara arbetet att lyfta vattnet den vertikala sträckan i slangen från vattenytan till utloppet som utgör ett motstånd. Ligger vattenytan högt som den borde göra vid nederbörd borde du kunna bortse från förlusten. Då är det viktigare att ha en tillräckligt grov slang för att kunna ha ett tillräckligt högt flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.