Hej,

Jag har två saker som jag funderar över.

Vi har ett gammalt furu paneltak som vi inte vill ha. Behöver man riva ner det gamla taket eller kan man gipsa direkt på det gamla furu taket?

Det saknas även ångspärr mellan övervåningen och vind. Skulle man kunna sätta ångspärren mellan gips och gamla paneltaket?

Någon som vet?
 
om det inte stör er att taket blir lägre så spelar det ju ingen roll. Ångspärrens vara eller inte vara beror väl mest på hur gammalt huset är och isoleringstyp.
 
Tack Stefan för svar. Då kör vi helt enkelt med gips på paneltaket. Två centimeter i takhöjd i utbyte mot att slippa riva det gamla känns okej.
Jag får helt enkelt kolla närmare på det där med ångspärr. Men det är ett tegelhus från 1970. Så isolering ligger uppe på vind mot gles och takpanel.
 
  • Gilla
Sinsin Sha
  • Laddar…
Om du inte har problem med kondenserade ånga på vinden idag (det ser du om du lyfter på isoleringen) så finns det ingen anledning att eftermontera ångspärr tycker jag. Har det funkat i 40 år innan så lär det ju fungera framöver. Du kan dessutom inte heller ansluta en ev. ny ångspärr i taket mot den som finns i väggen korrekt på ett enkelt sätt, så det blir ändå inte riktigt.
 
Redigerat:
Vi valde att ta ner panelen för att vinna takhöjden. Det visade sig att orginaltaket dög att återanvända, en medicinspruta för flytande penicillin fylldes med spackel för att fixa spikhålen, men så har vi bara 2,43 i takhöjd också.
 
Ett tips är att skruva gipsen så att du träffar bjälkarna eller i annat fall säkerställa att panelen sitter välförankrad. Det blir några kilon som ska hänga där.
 
Tack alla för bra svar. Jag kollar hur panel sitter. Kanske är det bättre att riva ner, för att sätta ny gles och gipsa. Ångspärr släpper jag nog. Precis som mexitegel antyder så kommer det nog läcka via väggarna upp ändå. Så det lär inte göra någon skillnad.
 
Att riva ner panelen är ju bara om det är ett måste, exempelvis om du behöver installationsutrymme för el och är kinkig med takhöjd. Annars kan det ju räcka fint att dra i lite skruv ifall panelen bara sitter med lite dyckert, motsvarande om du monterat ny gles.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.