Lite sugen på att skaffa en port som jag har på bilden här.


Den funkar så länge garaget är typ som kallförråd kanske, men ska ju bli ett varmgarage så frågan är ju hur tätt det går att få? går att få isolerad?, och hur inbrottsäker går det att få en sån tro?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Inbrottssäkerheten kan du lösa med bra beslag och att ha en stålplåt inuti portarna. Obs att portarna nog blir tunga, kraftiga gångjärn behövs.
 
Det går bra att få dem täta om du har en tillräckligt välgjort stomme....... och om du satsar på bra beslag blir inbrottssäkerheten ungefär lika bra som en brädvägg. I dagens läge då det finns batteridrivna sågar av olika slag så tar det i storleksordningen två minuter att ta sig in rätt igenom brädslåningen och slita ut isoleringen och ta hål i gipsskivan och gå in. Då är det meningslöst att ha tunga pansrade dörrar.

Om man skall få såna där portar att hålla sig täta i längden så blir det att beställa antingen stommarna eller hela dörrarna från snickeri. De skall vara ordentligt tappade i alla hörn. Rundtappar håller inte har det visat sig. Tillverkarna må säga vad de vill.
Sedan finns det en speciell sorts L-formade gångjärn som man bultar fast utanpå ramen. Insidan klär man lämpligtvis med 6mm kryssfaner (plywood) som man skruvar fast med ganska tätt mellan skruvarna. Kryssfanerskivan hjälper till att hindra dörrbladet från att börja hänga. Vanligtvis blir ramen 42-44mm tjock och då kan man isolera i dörren med en 40 mm poluretanskiva till exempel. Utsidan klär man med spontade bräder. Helst spikade med riktiga 2 eller 2 1/2 tums spikar i stället för dyckert. Det har visat sig att de små löjliga huvudena på dyckert dras genom bräderna när det är våtväder och bräderna koppar sig fel väg.


Annars kan man gå till någon metallverkstad och beställa svetsade ramar av 50x50 fyrkantrör med fläns. Det finns speciella rör med fläns för det här ändamålet. Dörrar med järnramar isolerar sämre men de börjar aldrig någonsin hänga.

En sak till att tänka på är att sätta in dubbla väggstolpar vid båda sidorna av dörrhålet så man får fast karmar och gångjärn tillräckligt stadigt. Dessutom lönar det sig att sätta in några extra snedsträvor i närliggande väggar eftersom dörrarnas vikt blir snedbelastningar på huset.
Jag hade problem med att dörrarna inte längre gick att stänga på lidret där jag har traktorn. Efter mycket funderande kom jag underfund med att när ena dörrhalvan står öppen så drar ju båda dörrhalvornas vikt åt samma håll och snedsträvorna hade gett sig så hela väggen hade blivit sned och hela den sidan av lidret lutade norrut. Jag drog väggen rak med spännremmar och snedbrädade hela insidan på den väggen. Nu håller den sig rak.
 
Redigerat:
Så fatta rätt, oavsett vad för port man har är dem egentligen lika inbrottsäkra, vill dem in så kommer dem in?

Så porten kommer bli bökig och tung om man vill få den tät om och isolerad? Porten blir ju 3m x 3m, min garagestomme är byggd på 45x170mm reglar var det nog jag valde.
 
Redigerat:
De som verkligen vill in kommer in såvida du inte har skyddsrumsdörrar av 40 millimeters stålplåt och väggar av halvmetertjock armerad betong.
Man kan ju försöka hålla sig med välbyggda kraftiga trädörrar för de flesta inbrottstjuvarna är skygga för arbete och drar vidare när de ser att det kräver litet ansträngning att ta sig in.

Nej porten blir inte alls bökig och tung.
Den blir tyngre och då måste allting vara dimensionerat i proportion till vikten. Om man bygger för klent börjar den hänga och då kärvar den och blir bökig.

Om den är 3x3 meter skulle jag satsa på en stomme av 50x50 järnrör med fläns. Isolera med poluretanskivor och skruva 19mm spontad panel på utsidan och 6 mm kryssfaner på insidan.
Jag skulle säga att 3x3 är ungefär maximistorlek för en isolerad träport men det är onödigt att pressa gränserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.