Fick svar från kommunen idag, i MIN kommun behöver man inte tjata! :D Ärendet är under behandling.

/U
 
Hemmakatten
Jo, kommunen är nog rätt ställe att vända sig till. Bodde granne en gång i Järfälla kommun med en tjej som var anställd av kommunen som viltvårdare/jägare/ eller vad det nu heter. Hon hade många gånger varit ute o skjutit skator. Man gör det i gryningen när det inte är så mycket folk uppe. Det hände även att hon fick skjuta både älg o rådjur som blev för närgångna i villaområdena. MEN, det var tydligen inte så enkelt att man bara kunde ringa kommunen o klaga o så åkte de ut o skjöt skator. Nej, problemet måste vara stort, upplevas som mkt störande av flera boende och ha hållit på i flera år. Vad gäller skator så vet jag att man pratade om skatkolonier på minst 50 skator iaf innan man gjorde nåt.
 
När jag var i 15-18-årsåldern knäppte vi en skata på tomten. Morgonen efter var det ett jäkla liv på alla skator. Verkade nästan som de hade begravning. Därefter hade mamma och pappa inga problem med skator i fruktträden på flera år...
 
Fram med luftgeväret helt enkelt.......men får man det egentligen? Alltså alla kanske inte bryr sig men får man skjuta av fåglar själv lite som man vill?
 
Hemmakatten
Inom tättbebyggt område får man aldrig skjuta med luftgevär, inte ens på egen tomt.
 
Precis. Luftbössor är vapen....dessutom bör man tänka på att ett billigt el Gamo har rätt låg utgångshastighet. Risken är att man bara skadeskjuter... Ska man leka jägare så är ett rejält Feinwerkbau det enda som gäller (tävlingsluftgevär).  :-X

För övrigt så har jag nuförtiden blivit mer djurvänlig och kan faktiskt bli rätt road av skatornas nästan mänskliga beteende med samspel, mobbing, lek, jävulskap och hyss. Roligast är när ungarna utforskar hur långt de kan trakassera katterna - och katterna som ibland klipper en väl modig skata. Sånt är kul att se.
 
Riv ner deras bon i träden innan ungarna föds.. när det bara är ägg alltså.. eller till o med innan det.

Vet tex hos min farmor kom brandkåren med sin superstege och petade ner alla skatboen i hennes jättestora träd.

Det går om man vill! ;)
 
Hej och tack för all omtanke!
Jag hoppas att kommunen kan hjälpa till att riva ner bona till nästa säsong, för de sitter hööögt upp i "deras" granar, här intill.
Jag har oxå rivit bon hos mina föräldrar med lyckat resultat, men en gång var det redan ägg i :'( (man är ju oxå mor)

/Ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.