Hej!

Vi har beställt en friggebod (byggsats, 70 mm reglar) på knappa 15 m2 till vårt sommarställe i Stockholms skärgård. Friggeboden är tänkt att agera bastu samt gästrum, en innervägg kommer skilja dessa åt.

Friggeboden önskas placeras nära strandlinjen i rakt västerläge. Jag funderar mycket på grunden då det trycks upp vatten under höststormarna från sydväst.

Jag bifogar en bild på tänkt placering (till vänster i bild). Där är det övrig tid gräsmatta och fast mark. På bilden ser man hur vinden har dragit in några dm tjock lager vatten över gräsmattan.

* Hur bör man påla/plinta upp boden? Kan man använda färdiga plintar (t ex 700 mm från Byggmax)? Är de armerade med rostfritt stål? Om man inte ska använda färdiga plintar, vad ska man tänka på när man gjuter egna? Vad ska vara under plintarna, räcker makadam eller behövs betongsula?

* Kan det tänkas bli problem om man använder tryckimpregnerade bärlinor och dessa hamnar halvt under vatten under kortare tid på året?

* Vad annars bör man tänka på när det gäller sådana här förutsättningar?

hogvatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får du ens bygga nere vid stranden? Kanske är första frågan man bör ställa. Men det kanske redan är klart?

Färdiga 700-plintar från byggmax låter lite klent/litet när vattnet är så nära. De bör väl placeras på frostfritt djup för att inte röra på sig under vintern. Vilket borde bli mer än 700 plus lite fritt till en rörlig vattenyta. Hänsyn till is och eventuell drivande is under islossningen kanske också skall tänkas på. Byggmax plintarna innehåller knappast någon rostfri armering. Frågan är nog hur mycket armering det överhuvudtaget är i dessa plintar? Någon som har tappat/gjort sönder någon plint som kan svara på detta?
 
Får du ens bygga nere vid stranden? Kanske är första frågan man bör ställa. Men det kanske redan är klart?
Väldigt bra fråga och svaret är att vi är lyckliga att inte ha strandskydd i och med gammal detaljplan. Kollat, dubbelkollat och trippelkollat detta.
 
Det finns ju olika klasser av impregnerat virke varav de mest tåliga klarar att stå helt under vatten.
Tror också att du måste räkna med ordentliga krafter och välja rejäla plintar, om ens plintar räcker. Hur är marken då? är det bara mjuk lera efter en blöt säsong så kanske det måste pålas?

Ett annat tips är att göra delar av golvet som lösa luckor. Den lösningen har vi i en sjöbod vilket gör att vattnet under värsta höststormarna lyfter luckorna och strömmar in i sjöboden. Det blir lite blött på golven men det torkar och givetvis anpassar man inredningen därefter. Utan dessa luckor hade annars risken varit stor att vattnet istället lyft hela sjöboden och dragit med den ut till havs. Detta hände några närliggande sjöbodar under en kraftig höststorm 2012.
 
Hemmakatten
En friggebod skall plsceras i"omedelbar närhet" till bostadshuset. Om bostadshuset inte står nere vid vattnet utan en bit bort kan du bli tvungen att ansöka om bygglov
 
Hemmakatten skrev:
En friggebod skall plsceras i"omedelbar närhet" till bostadshuset. Om bostadshuset inte står nere vid vattnet utan en bit bort kan du bli tvungen att ansöka om bygglov
Återigen en bra fråga: friggeboden kommer att placeras i omedelbar närhet till bostadshuset. Det är inga problem och vi har kollat och dubbelkollat det. En annan fråga i samma kategori är placering nära tomtgräns/granne och där är det inte heller några problem då vi placerar friggeboden längre bort än vad reglerna anger som närmaste gräns.
 
Jag tycker att det där ser ut som et typiskt ställe där man inte skall bygga. Alla plintgrunder på översvämmad mark brukar ha en förmåga att röra på sig för ofta är ju marken alldeles vattensur då tjälen kommer. Dessutom har du ju minimal säkerhet mot ett högvatten som är högre än de vanliga. Om bärlinorna ligger halvt i vattnet vid högvatten räcker det med ett litet högre vattenstånd eller litet sjögång för att du skall få vatten högt upp på väggarna och in på golvet.
Är det verkligebn värt att skaffa sig ett sådant problem?

Har du alla lokala vattenståndsvariationer på klart och alla extremvattenstrånd?
Här i trakten har vi till exempel ett lokalt fenomen som inträffar några gånger per århundrade och kan pressa upp vattnet 1,6-1,8 meter över det normala. Eftersom fenomenet är lokalt mitt emellan mätstationerna i Vasa och Jakobstad så finns fenomenet inte med i den officiella vattenståndsstatistiken som säger att högsta möjliga högvatten är 1,1 meter.
Sommarstugefolk som inte bor här brukar inte känna till fenomenet och sedan blir de förvånade då de får in vatten på golvet fastän de teoretiskt borde ha en halvmeter till godo.
 
Jag ser tyvärr ingen riktigt bra lösning på det här problemet. Man vill ju ha bastun nära sjön, men man vill inte ha den översvämmad av vatten så att den förstörs. En lösning vore att sätta den på höga plintar, men det är ju inte så snyggt och sen får friggeboden inte heller hamna så att nockhöjden kommer över 3 m ovan mark. Man skulle kunna tänka sig att man bygger friggeboden så att den kan flyta, men det är inte så himla enkelt och sen ska det ju fungera också. Man vill ju helst inte ha gästrummet översvämmat.

Tryckt virke tål fukt bra, men å andra sidan så kanske man inte vill ha det inne i en bastu. Man kan ju också tänka sig att man höjer marknivån med 20-30 cm grovt grus, fast det kanske inte heller är så snyggt.

Spontant tror jag att det hade varit bättre att köra en separat friggebod på 12 kvm som gästrum, som placeras på en annan plats, och en bastu på 3 kvm som byggs liten och enkel nära vattnet. Ni kanske kan modifiera den beställda stommen? En bastu och ett gästrum har ju också olika krav. Gästrummet bör vara välisolerat, varmt och torrt. I en bastu så räcker det med en enkel trävägg och man vill inte ha en för hög takhöjd så det är lättare att bygga fuktresistent.

Kanske det kan vara ett alternativ att ta den beställda stugan som gäststuga, och bygga en attefallsbastu på 4-5 kvm i lösvirke?
 
Vårt "stora" hus ligger också nära vatten, jag bifogar bild här:

strandkant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att:
1. huset står högt på block, det ska enligt gamla ägarna vara lugnt även när det är rekord-högt vattenstånd (tror det var någon gång på 1980-talet)
2. det är lite högre där huset står till vänster än till höger där vi vill ha bastun
3. det är mer oskyddat söderut (höger i bilden) så att vinden piskar upp havet

Jag ska kolla med grannen som har en bastu långt nere för att se hur han har gjort och hur vi kan göra. Vi kommer även ta dit en grävskopa, kanske är möjligt att höja upp marken där och bygga en naturlig "mur" mot sydväst för att undvika mer vatten.
 
Ställ den på stora frigolitblock och kalla den husbåt och flytta den lite emellanåt.
 
Om jag vore du skulle jag placera den högre upp på tomten. ungeför i nivå med huset.
Alternativt använda bryggan eller bygga ihop den med bryggan där bryggan möter land.
 
holmberg87 skrev:
Om jag vore du skulle jag placera den högre upp på tomten. ungeför i nivå med huset.
Alternativt använda bryggan eller bygga ihop den med bryggan där bryggan möter land.
Vi började planeringen med att ha det i närheten av bryggan dvs i norra delen av tomten och nära tomtgräns. Det som vi kände blev fel var att vi inte använde hela tomten, dvs vi breddade inte tomten tillräckligt. Då började vi fundera i banorna att placera bastun på södra sidan.
 
Förstår det, man vill utnyttja tomten till fullo såklart. Men inte på bekostnad av att vattennivån ställer till det kanske? Om det är ett alternativ kanske du kan bygga en brygga/plattform åt bastun och placera den där du tänkte från början. Då gör det ju inget om vattnet når "bryggan"
 
holmberg87 skrev:
Förstår det, man vill utnyttja tomten till fullo såklart. Men inte på bekostnad av att vattennivån ställer till det kanske? Om det är ett alternativ kanske du kan bygga en brygga/plattform åt bastun och placera den där du tänkte från början. Då gör det ju inget om vattnet når "bryggan"
Intressant att du säger det för det är precis vad vi diskuterar just nu här hemma; ett stort bryggdäck framför bastun. Då kan man nog göra så att det inte ser konstigt ut estetiskt. Hur hade du säkrat upp bryggdäcket, plint, pålat osv?
 
Hemmakatten
Teoretiskt borde man kunna bygga bastu på en flytbrygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.