Hej igen byggahusmedlemar,

Jag har försökt att sätta mig in i tillgänglighetskrav vid nybyggnationer eftersom vi så gärna vill ha en bastu i vårt lilla framtida prio 2.

jag bifogar originalplanlösningen som uppfyller alla krav samt en måttsatt egenritad planlösning över badrum + bastu.

fördelar med hur jag har ritat är:
bibehåller förvaring i sovrum samt uppfyller krav på 3,7 meter bredd.
får in en tillräckligt stor bastu för 3 i bredd eller en liggandes.

Om någon har ett annat förslag på hur man kan bygga så är jag tacksam, men eftersom jag har ritat om bastun kanske 30 gånger och haft den på alla tänkbara positioner så tror jag ändå att den bör hamna i detta hörn.

Huset är som sagt ett prio 2, fönster eller ytterväggar kan ej ändras. Mindre justeringar på innerväggar såsom denna går att göra med snickaren mot en ÄTA.

Bygglovet avses skickas in med originalplanlösningen för att sedan komma in med en revidering när jag har fått klartecken från snickaren om hur vi ska bygga.

planlösning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bastu.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte skulle funka med tillgängligheten efter ditt förslag är det väl vara att lämna ytan där du vill ha bastun tom i ritningen och sen sätta upp ett basturum när bygget är klart och slutbesiktigat.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hur är det med andra badrummet som heter WC på ritningen. Är det för smalt för att vara godkänt? Om den väggen till sovrummet flyttas en dm eller två borde det väl annars bli det. Och då kan du bygga hur du vill i det stora.

http://www.mittbygge.se/Documents/B...et_anvandbarhet_en-tvabostadshus_WEB_2012.pdf sid 11.
Jag tycker det ser ut som det kan vara för trångt vid duschutrymmet, och kanske på håret att få 170 framför tvättstället också. Men svårt att säga säkert utan mått på ritningarna. Pröva med att rita ut de streckade ytorna runt varje "möbel" på din ritning.
 
Tack för feedback.
Bra ide ecb182, jag har funderat i banorna att inte montera in tex glasväggen och bastuinredningen. Dom platsbyggda väggarna kan möjligtvis vara där.

Räknenisse, det är möjligt att flytta toalettstolen men det är ju tråkigt om den inte hamnar i mitten av fönstret enligt mig.
Det är iallafall mer än 90 mellan toalettstol och bastuväggen.
Det andra badrummet är 150-155cm. Att stjäla 20 cm från andra sovrummet är möjligt men inte önskvärt såklart.

jättebra att ni hjälper mig att tänka vidare.
ska söka lite på basturum och se hur stort man kan göra det då.
 
bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog ett tag men nu har bygglov muntligen godkänt badrum och sovrum. Det var mig en bitsk handläggare som vägrade godkänna pardörren i vardagsrummet trots att det finns 4 andra dörrar att välja på.
lösningen för sovrummet blev att flytta vägg 15cm så att det blir 120 fritt mot säng från både innerdörr och altandörr, då kunde pardörren godkännas då den leder ut till samma utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.