Då tackar jag också för det här tipset!

En halvcentimeter väldigt gammalt vatten i karet på botten av min ESL6251 gav felkod 30. Sög ut med våtdammsugare och vips! var den igång igen. I helgen skall jag titta igenom alla slangklammor. Såg inget läckande anslutningar vid första anblick. Under tiden har den körförbud obevakad.
 
...och nu inser jag att det troligtvis var den hårdhänta avloppsrensningen i disklådan medelst sugkopp, som sköt in vatten bakvägen i diskmaskinsavloppet.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Nähä. Inte det heller. Det läckte fortfarande, fast nu helt rent vatten. Efter ytterligare detektivarbete visar det sig att det är magnetventilen på inkommande som har börjat ge upp. Den läcker i skarven mellan huset och solenoiden. Byte av den (385:) så får vi se hur det fungerar. Känns lite olustigt med att en viktig trycksatt ventil i plast läcker. Kan ju sluta i haveri.
 
Även min diskmaskin strular. Den slutar inte att tömma. Men när jag drar ut och och välter den framåt så stannar pumpen och man kan sedan köra den som vanligt. Men när jag välter ner den igen så slutar det att komma vatten och endast avloppspumpen surrar.Några tips?
 
oskar9210 skrev:
Även min diskmaskin strular. Den slutar inte att tömma. Men när jag drar ut och och välter den framåt så stannar pumpen och man kan sedan köra den som vanligt. Men när jag välter ner den igen så slutar det att komma vatten och endast avloppspumpen surrar.Några tips?
Gissar på att det är något i flottören som sitter på bottenplåten som strular. Kolla så att "flötet" verkar sitta som det ska och kan röra sig fritt. Eventuellt kan du mäta med multimeter och se om det händer något när du tippar maskinen. Är inte mycket till expert men det hade i alla fall jag börjat med.
 
IMG_7858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också fått samma felmeddelande, och hittade den här lille rackaren på golvet under fronten. Gör jag rätt i att misstänka att den är boven i dramat?
 
A
Justerhjulet till den bakre foten!
Ja lutar maskinen väldigt mycket bakåt så varför inte...
 
H hempularen skrev:
Vi hade samma fel på vår 1 år gamla huskvarna. Det fanns mycket riktigt vatten i botten på den. Om du öppnar panelen framifrån under luckan, så kan du srticka in en disktrasa eller liknande och suga upp vattnet. Se till att maskinen är strömlös innan du gör det, för innaför den plåten finns det okapslade kontakter.

Själva felet visade sig bero på att det sitter en ventil i taket inne i diskrummet, från den går det ner en slang utvändigt på maskinen till pumpen, tydligen skall det sugas ner fuktig luft på något sätt genom slangen. Den yttre delen av ventilen hade åkt upp (efterssom den inre delen har en tendens att lossna så man måste trycka upp den ibland). Då hade det blivit otätt så att vatten hade runnit på utsidan av maskinen ner till bottentråget i maskinen.
Tack för tipset, hjälpte med en disktrasa och maskinen var igång igen. Tusen tack!!
 
A
Men hur länge
Läckor reparerar sig inte själva
 
electroluxaren skrev:
Men hur länge
Läckor reparerar sig inte själva
Mycket sant, men i mitt fall är jag lugn. Anledningen är att det hela började med att jag fick oljud i överdelen som "fläktar ut" ångan. Hade isär den och tog lite matolja på "hjulen". detta gjorde att gummibandet slirade och fläkten inte gick riktigt. Då förstod jag efter att ha läst denna tråd att den kondens som då fastnade i "återkanalen" åkte ner i botten istället. Nu har jag diskar bort all matolja, gjort rent där uppe och torkat ut där nere och sover lugnt om natten ;)
 
A
Fläkt med gummiband?
Måste vara smeg
Kondensen skall leda in i maskinen, alltid. Det blir ett slutet system med fläktcirkulation.
Låter minst sagt märkligt
 
mitt fel har återkommit precis som du var inne på electroluxaren. Har noterat att det kommer ifrån den lilla avrinningen som finns i från "kammaren" (heter det så?). När den skall tömma vattnet så läcker det lite varje gång, närmare ngn deciliter vatten. Misstänker att det är stopp i kammare, kan man ta lös och göra rent den på något vis? Enligt vad jag tolkar verkar den sitta med två slangar (till-vatten och det som matas runt i maskinen när den kör samt 4 st rör ner i saltkar etc.
 
  • Diskmaskin öppnad visar avrinningskammare med misstänkt läckage och anslutna slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Låt den va kvar och koppla trädgårdsslangen mekr varmvatten och spruta upp i anslutningen till vänster om skvaller slangen
Spola därefter i slangen in mot brunnen (samma slang)
 
  • Gilla
Sniper66
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Låt den va kvar och koppla trädgårdsslangen mekr varmvatten och spruta upp i anslutningen till vänster om skvaller slangen
Spola därefter i slangen in mot brunnen (samma slang)
Tack electroluxaren. Fick rent slangen du pratade om och nu kommer det inte längre ngt i skvaller röret, fasen va skönt! fixa-klart-glädjen blev enorm igår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.