Känner mig så ledsen och bedrövad.
Hade slutbesiktning idag och vårt badrum blev ej godkänt pga tillgängligheten dvs handikappanpassad.
Byggfirman har bytt plats på toalett och handfat från bygglovet för att få det mer rymligt, dels att komma in med rullstol i duschen .
Måtten är följande
Toalettstol är monterad 35cm från vägg med ingång, 25cm mellan toalett och ha handfat, 98cm från motsatt vägg till toalettstols framkant.
Varken KA eller byggfirman kan förstå detta.
Det gäller ett tillbygge där det det är en hög och brant trappa till tomten.
Har haft så mycket otur med bygge att jag bara vill gräva ner mig.
Skall försöka posta ritning så ni kan se.
Hade varit enklast att bara byta ut handfatet till ett som bara bygger typ 20cm på djupet om det kunde hjälpa.
Tacksam för alla tips och råd på åtgärd.
Självklart har jag koll på att byggfirman har ansvaret och att de skall vidtaga åtgärd, sen skall ju KA ha koll på sådant med.
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat att rita in "cirkeln" med nya placeringen? Eller är det något annat som inspektören fastnat på?

KA har väl egentligen bara gjort fel i att han godkänt entreprenörens egenkontroll som säger att placeringen av handfat/toa stämmer med ritningen fast den inte gör det.
 
Vi fick också rita om badrummet ett flertal gånger. Ska jag vara riktigt ärlig tror jag att mitt handfat fortfarande är lite för nära toan ... Om det bara är det som fallerar kan du skaffa ett mindre, tillfälligt handfat och byta ut det efter slutbesiktningen.

Finns värre saker som fixas i efterhand :rolleyes:
 
C
Thiasvovve skrev:
Byggfirman har bytt plats på toalett och handfat från bygglovet för att få det mer rymligt, dels att komma in med rullstol i duschen .
Är inte riktigt med här. Läser lite mellan raderna och tolkar det som att bygglov beviljats på ett visst ritningsunderlag. Sedan har byggfirman avvikit från ritningen och bytt plats på toalett och handfat, bl.a. i syfte att göra badrummet ännu mer tillgängligt än vad det redan var i bygglovshandlingarna, trots att det var OK från början. Och detta är det som kommunen nu slår ner på?

Låter som byggfirman gjort en förbättringsförsämring och att kommunen inte håller med om att ändringen enkom var till det bättre. Har inte de preciserat sin anmärkning?
 
Jag tycker det ser lite konstigt ut att ens originalet blev godkänt. har för mig att kravet är att det skall vara 60cm fritt på ena sidan av toan och mer på andra sidan.

Skälet som det sades till mig, är att det skall gå att köra fram en rullstol bredvid toan, det skall finnas plats kvar för en vårdare att stå på andra sidan rullstolen för att lyfta. Det skall även finnas plats på andra sidan av toan för ett lyft.

Det jag tror är problemet här är att med original layouten så hade man fritt bredvid toan "under duschen". Med den nya lösningen så är du begränsad av rvägg åt ena hållet, och av handfat åt andra hållet.

Om jag nu kommer ihåg rätt om avstånden, så är det anmärkningsvärt att inte KA har kunskap om dessa mått.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag ser att måtten finns ju i länken i inlägg #4. Du skall alltså ha 110cm fritt på ena sidan och 50 på andra sidan toastolen. Måtten är räknade från centrum av toan. På ena typritningen där, är det inte fritt pga. ett badkar nära toastolen. Det räknar man med att ta ut om badrummet behöver anpassas. Dvs. jag tror att det finns ett sidokrav där om att det måste vara ett löst badkar, inte inmurat.
 
Frågan är ju om slutbesiktningen är ett nödvändigt krav för att du skall kunna få slutbevis för bygget?

Om din KA tycker att lösningen är OK, så är jag inte övertygad om att bes. protokollet är med i kontrollplanen. Att överhuvudtaget ha en slutbesiktning är väl egentligen inte ett krav i bygglovet? Den är ju framförallt till för att kontrollera att du som beställare har fått det du betalar för.
 
Gäller dessa anpassningsregler endast för nybyggnation eller också ombyggnation av befintligt hus? Iofs med helt ny planlösning samt ny gästtoalett på entréplan. Och isåfall måste man ha dusch?
 
I princip så gäller de vid ombyggnad också. Det beror nog lite på omfattningen av ombyggnaden. Vad gäller badrum så måste du ha ett tillgängligt bad/duschrum på entreplanet. Alla nödvändiga funktioner som behövs för att bo i huset skall finnas tillgängliga på ett plan. I princip skall även tomten vara tillgänglig så att det går att komma in och ut ur huset med rullstol, men det har jag inte hört att någon tvingats uppfylla vid ombyggnad (men vid utbyggnad).

Tillgänglighetskraven brukar inte bedömas vid bygglovshanteringen, utan först vid bygganmälan. Det kan komma som en chock, eftersom det kan innebära att hela den planlösning man just fått bygglov för blir omöjlig att utföra. Så det är lämpligt att ha koll på vad som kan krävas redan i planeringen.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
I princip så gäller de vid ombyggnad också. Det beror nog lite på omfattningen av ombyggnaden. Vad gäller badrum så måste du ha ett tillgängligt bad/duschrum på entreplanet. Alla nödvändiga funktioner som behövs för att bo i huset skall finnas tillgängliga på ett plan. I princip skall även tomten vara tillgänglig så att det går att komma in och ut ur huset med rullstol, men det har jag inte hört att någon tvingats uppfylla vid ombyggnad (men vid utbyggnad).

Tillgänglighetskraven brukar inte bedömas vid bygglovshanteringen, utan först vid bygganmälan. Det kan komma som en chock, eftersom det kan innebära att hela den planlösning man just fått bygglov för blir omöjlig att utföra. Så det är lämpligt att ha koll på vad som kan krävas redan i planeringen.
Tack snälla för info.
 
C
hempularen skrev:
Tillgänglighetskraven brukar inte bedömas vid bygglovshanteringen, utan först vid bygganmälan.
Antar att du menar slutsamråd? Skulle inte förvåna mig om det i praktiken funkar som du säger. Men så vitt jag förstår det skall tillgängligheten bedömas vid ansökan, då detta är ett av villkoren som skall vara uppfyllt för att bygglov skall ges.
 
Efter långt samtal med kommunen och från att toalett och handfat måste byta plats och hela väggen behöver rivas, så har jag lyckats få igenom det.

Lösningen.

Jag påtalade att vi har badrum i källaren och att källaren kan räknas som entréplan då den ligger i marknivå och vi har tvättstuga med diskbänk och kokplatta, micro.
Allrum med sovplatser.

Så nu är det bara att rita in sängar och köket i källaren på ritningen så är källaren så uppfylls kravet 👏👏👏👍👍👍😊
 
  • Gilla
skyisthelimit och 9 till
  • Laddar…
C
Ett rent fall av paragrafrytteri med andra ord :sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.