Hur funkar det med 3fas och 1fas vad det gäller spisen? Vi bor i br (med omdragen el -86 och spisen inkopplad med fast installation) och vill nu ha häll och ugn vilket verkar kräva 3fas. Skulle gärna vilja få grepp om vad som är troligt innan vi börjar koppla in hantverkare.
Om det finns 3fas idag kan det då vara så att spisen fungerar med en propp ur fast med mindre kräm? Tycker nämligen att det har verkat som det när vi har laborerat... Kan faserna på något sätt reglera olika funktioner i spisen? Det kräver två proppar (så vitt vi kan se genom att ha den på) för att bryta elen till spisen, vad innebär det? Någon som kan förklara?


 
mino skrev:
Om det finns 3fas idag kan det då vara så att spisen fungerar med en propp ur fast med mindre kräm?
Jo så kan det vara. Oftast är det dock som så att de olika plattorna resp. ugnen ligger på olika faser.
Eftersom elen är omdragen så sent som -86 så har ni med all sannolikhet trefas. Det kan ni enklast kolla i säkringsskåpet där ni isf har tre säkringar till spisen. ;)
 
Nu har jag gått igenom samtliga proppar ;) och det verkar som om det bara är en propp till spisen ( 26A 500V). Skit också. Vad krävs för att byta till 3fas? måste man dra en ny kabel från centralen i källaren eller går det att dra om elen på nåt sätt i lägenheten?? Nån som vet om det finns lösningar för enfas med häll och ugn??
 
mino skrev:
Nu har jag gått igenom samtliga proppar  ;) och det verkar som om det bara är en propp till spisen ( 26A 500V).
:surprised: Låter märkligt, är du säker på att det inte är en av huvudsäkringarna till fastigheten? ???
 
Ja den sitter ju i vårt proppskåp som finns i vår lägenhet så det måste vara vår säkring. Gud vad besvärligt om vi måste dra en ny kabel från källaren. Anar att detta kommer att kosta <5000...? :( Men hällarna verkar kräva 3x16 A. Kan man inte lösa det på nåt annat sätt?
 
mino skrev:
Ja den sitter ju i vårt proppskåp som finns i vår lägenhet så det måste vara vår säkring. Gud vad besvärligt om vi måste dra en ny kabel från källaren.
Har ni inte tre faser i elcentralen i lägenheten? ???
 
det finns hällar och ugnar av olika slag 3fas/400v,2fas/400v,1fas/230v
så det lär inte vara några problem å hitta en som passa er nuvarande installation
 
VAR då? Jag har letat i alla kataloger vi har men jag har inte hittat någon häll som inte kräver trefas.
 
Det har jag missat. Men jag undrar verkligen om det gäller även ihop med ugnen. Någon som vet?
 
Jag vart så drastisk att jag ringde en vitvaruleverantör ;) enligt dem kan aldrig häll och ugn gå på full effekt (dvs igång samtidigt på enfas). Det kan alltså funka men inte full kräm på alla fyra plattorna samtidigt. Hum. Frågan är om man kommer att behöva det? Det känns ju retfullt att inte ha full funktion när man nu ändå bygger om. :-/
 
mino skrev:
Frågan är om man kommer att behöva det?
Har du någonsin behövt det hitintills? Tror aldrig det hänt att vi kört full fräs på mer än två plattor samtidigt.
 
Låter inte som en bra ide att dimensionera för att ett case troligen inte kommer att inträffa. Murphys lag om "allts jävlighet" säger att om det är möjligt så kommer det att hända, dessutom vid sämsta möjliga tillfälle :-X.

Nu vet jag inte hur detta problem skall lösas, väntar med spänning tills någon kunnig löser det, men jag skulle aldrig dimensionera efter saker som "troligen" aldrig händer. Så om någon av misstag slår på alla plattorna så flyger säkringen... irriterande.

//edit
Jo, hos oss med två barn och middagsgäster nu och då så händer det rätt ofta att tre eller fyra plattor går på full fräs, ibland med ugn också...
 
Byggde om kök i lägenheten 2003. Har inte trefas i lägenheter. Spisen går på 20A säkring.

Köpte spis+häll från IKEA. Whirlpools grejer antar jag. Det var bara att läsa instruktionsboken och bygla lite så var det inställt för 1-fasdrift. Vår spis+häll är avsedda att sitta ihop, dvs häll infälld i bänkskiva, spisen skjuts in under. Hällen matas då sekundärt från spisen.
Har du delade grejer, häll på ett ställe i köket, spisen på ett annat, så är det väl bara att dela strömmen nånstans.

Säkringar...vi har bränt huvudsäkringen på 25A en gång. Mycket igång på spisen + vattenkokare + nåt mer.
Själva spissäkringen på 20A har aldrig gått.
Tror inte du ska få några problem om du inte har för vana att köra 3plattor max + ugn eller nåt.
/M

PS
Tror knappast du behöver en säkring per enhet (häll+spis)...de drar ju inte mer ström för att de sitter 3 meter isär...skulle isåfall vara om hällens touchpanel (eller vredpanel) drar 3-4 A. Tror inte det va... ;)
 
geschwint skrev:
Nu vet jag inte hur detta problem skall lösas, väntar med spänning tills någon kunnig löser det
Jag har nu ringt en elektriker som ska komma och titta på fredag fm. Han sa att det kanske går att lösa men ska man dra fram 3fas är det lika bra att göra det till alla lägenheter samtidigt (vilket jag misstänker att resten inte är särskilt intresserade av + att det kommer ta månader innan folk har bestämt sig). Men jag återkommer med rapport på fredag när jag har fått ett expertutlåtande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.